Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/83919
Title: CÍRCULOS DE CULTURA E HISTÓRIAS DE VIDA: UM PROJETO DE EDUCAÇÃO POPULAR NO CENTRO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS HERBERT DE SOUZA.
Other Titles: CIRCLES OF CULTURE AND LIFE HISTORIES: A POPULAR EDUCATION PROJECT IN THE CENTRO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS HERBERT DE SOUZA.
Authors: Pinto, Maria Fernanda Rodrigues 
Orientador: Oliveira, Albertina Lima
Keywords: Educação Popular; Histórias de Vida; Círculos de Cultura; Educação de Jovens e Adultos; Popular Education; Life Stories; Culture Circle Approach; Adult and Youth Education
Issue Date: 10-Jul-2017
Serial title, monograph or event: CÍRCULOS DE CULTURA E HISTÓRIAS DE VIDA: UM PROJETO DE EDUCAÇÃO POPULAR NO CENTRO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS HERBERT DE SOUZA.
Place of publication or event: CENTRO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS HERBERT DE SOUZA
Abstract: The present internship report was produced within the scope of Master’s degree on Education Science of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Coimbra. The internship was carried out at the Centro Estadual de Educação de Jovens e Adultos Herbert de Souza (CEEBJA Herbert de Souza), an institution that offers schooling for young people, adults and the elderly, in the stages of Elementary School II and Secondary School, located in the city of Londrina (Paraná - Brazil). The period of observation and intervention took place between 14 September 2016 and 20 June 2017. This report includes all activities carried out in the fulfillment of the main objectives with the aforementioned target public, which implied developing skills and building knowledge about Popular Education, using the methodologies of Life Stories and Culture Circles, in the aforementioned center. Thus, in order to consolidate the proposed objectives, and in accordance with the conceptual orientations reflected in the theoretical framework, it became necessary to recognize life as an educational space and, therefore, to use the life experiences of the students as a resource for the construction of knowledge. Culture circles were applied through an active, dialogical and critical method, facilitating communication among students – ‘educatees’. At the end of the internship project, the students and the School Collective received the proposal to continue with the project, and to build a book of stories lived by all. Taking into account all the work accomplished, this report is structured in four parts, beginning with the Theoretical Framework, which brings the conception and theoretical foundations on Popular Education, Culture Circles and Life Stories. The second part is the Institutional Framework, whose objective is to present the place of the internship and its structure. We continue with the third part, the Internship Project, which presents all the activities carried out during the internship period, both in the 2016 academic year and 2017 and, finally, we present an evaluation of the work and final considerations, with a brief reflection.
O presente relatório de estágio foi elaborado no âmbito do Mestrado em Ciências da Educação da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. O estágio foi realizado no Centro Estadual de Educação Básica para Jovens e Adultos Herbert de Souza (CEEBJA Herbert de Souza), instituição que oferta a escolarização de jovens, adultos e idosos, nas etapas do Ensino Fundamental II e Ensino Médio, situada na cidade de Londrina (Paraná – Brasil). O período de observação e intervenção aconteceu entre os dias 14 de Setembro de 2016 e 20 de Junho de 2017. Este relatório compreende todas atividades realizadas no cumprimento dos objetivos principais com o público-alvo mencionado, os quais implicaram desenvolver competências e construir saberes a respeito da Educação Popular, recorrendo-se às metodologias de Histórias de Vida e Círculos de Cultura, no centro supramencionado. Assim, para a consolidação dos objetivos propostos, e de acordo com as orientações concetuais refletidas no enquadramento teórico, tornou-se necessário reconhecer a vida como um espaço educativo para, logo, utilizar-se as experiências de vida dos educandos como recurso para a construção de saberes e conhecimentos. Os círculos de cultura vieram a ser aplicados, por meio de um método ativo, dialogal e crítico, facilitador da comunicação entre os educandos. No fim do projeto de estágio, os educandos e o Coletivo Escolar receberam a proposta de continuar com o projeto, e construir um livro de histórias vividas por todos.Dando conta de todo o trabalho realizado, o presente relatório estrutura-se em quatro partes, começando pelo Enquadramento Teórico, que traz a concepção e fundamentos teóricos sobre a Educação Popular, Círculos de Cultura e Histórias de Vida. A segunda parte é o Enquadramento Institucional, cujo objetivo é apresentar o local do estágio e sua estrutura. Seguimos com a terceira parte, o Projeto de Estágio, que apresenta todas as atividades realizadas no período do estágio, tanto no ano letivo de 2016, como em 2017 e, por fim, apresentamos uma avaliação do trabalho e considerações finais, com uma breve reflexão.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10316/83919
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório - versão final - Maria Fernanda em PDF.pdf1.7 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

298
checked on Oct 16, 2019

Download(s) 50

290
checked on Oct 16, 2019

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons