Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/26065
Title: | O profissional de RVC nos projetos de futuro | Authors: | Gomes, Nilza Cristina Freire | Orientador: | Ferreira, Joaquim Armando Gomes Alves | Keywords: | Processo de reconhecimento, validação e certificação de competências; Desenvolvimento individual; Educação de adultos; Aconselhamento vocacional | Issue Date: | 2012 | Serial title, monograph or event: | O profissional de RVC nos projetos de futuro | Place of publication or event: | Coimbra | Abstract: | A presente tese progride ao longo de quatro partes que concretizam as
principais etapas de desenvolvimento do estudo. O seu ponto de partida (1º
capítulo) incide na evolução das políticas no domínio da formação (e da
orientação enquanto sua componente integrante). Assim, depois de
explicitada e fundamentada a conceção da educação e formação ao longo da
vida e suas articulações com a gestão da carreira adotada ao longo do
trabalho (2º capítulo), procede-se a uma abordagem qualitativa, com análise
de conteúdo a partir de entrevistas e de fontes documentais.
O objetivo primordial do estudo consistiu em avaliar as mudanças
ocorridas ao longo do processo e embora limitado no número de adultos
envolvidos e na sua duração, permitiu constatar mudanças no sentido
positivo. Estes resultados apontam para a importância que poderão ter na
vida dos mesmos, nomeadamente daqueles com baixos níveis de
escolaridade. Serão, então, sintetizadas, integradas e articuladas as principais
conclusões. This thesis develops along four shares that show the main stages of the development of the study. Its starting point (Chapter 1) focuses on the evolution as far as policies in training domain are concerned (and guidance as its component).Therefore, after explaining and justifying the conception of education and training throughout life and its connections with the career management adopted throughout the work (2nd chapter), it proceeds to a qualitative approach by analyzing the content of interviews and documentary sources. The primary objective of the study consisted on the evaluation of changes occurred throughout the process and, though limited in the number of adults involved and its time span, we were able to verify quite positive changes. These results point to the importance they may have people’s lives, particularly those with low levels of education. The main conclusions will then be summarized, integrated and articulated. |
Description: | Dissertação de mestrado em Psicologia da Educação, Desenvolvimento e Aconselhamento, apresentada à Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra | URI: | https://hdl.handle.net/10316/26065 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado FPCEUC - Teses de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Nilza Gomes.pdf | 460.84 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
307
checked on Apr 16, 2024
Download(s)
44
checked on Apr 16, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.