Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111640
Title: A Omnipresença do Digital e os Impactos no Desenvolvimento e Aprendizagem dos Alunos.
Other Titles: The Ubiquity of the Digital and the Impacts on Students' Development and Learning.
Authors: Pinela, Helena Isabel Neves
Orientador: Sá, Alexandre Guilherme Barroso Matos Franco
Keywords: Philosophy Teaching; Technology; Digital; Development; Learning; Ensino de Filosofia; Tecnologia; Digital; Desenvolvimento; Aprendizagem
Issue Date: 23-Oct-2023
Serial title, monograph or event: A Omnipresença do Digital e os Impactos no Desenvolvimento e Aprendizagem dos Alunos.
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: This paper reports the period of supervised pedagogical practice, carried out at Escola Secundária de Avelar Brotero, in Coimbra, between September 2022 and June 2023. As both the Supervised pedagogical practice, as well as the execution of its report, are requirements to obtain the Master's Degree in Teaching Philosophy in Secondary School, at the Faculty of Arts and Humanities of University of Coimbra.The first part of this internship report is dedicated to the description of the supervised pedagogical practice. It is divided into five chapters, which deal with the legal framework of the teaching profession (chapter 1), the curricular guidelines for the discipline of Philosophy (chapter 2), the educational context of the Secondary School where the supervised pedagogical practice was carried out (chapter 3), the description of the activities developed in supervised pedagogical practice (chapter 4), and ends with a critical reflection on the experience of supervised pedagogical practice (chapter 5).The second part of the internship report deals with a problem raised by the experience of supervised pedagogical practice: the ubiquity of the Digital in the school space. Equipping ourselves with the conceptual apparatus of neurosciences and the research generated in this scientific field over the last 20 years, we seek to show the ways in which the absent presence of digital technological devices at school offer advantages and/or disadvantages to the development and learning of the youngest, with emphasis on the adolescent age group (13-18 years). In line with the considerations of the scientific community on this issue, there are the reflections on the Digital by the contemporary thinker Byung-Chul Han.
O presente escrito reporta o período de prática pedagógica supervisionada, realizada na Escola Secundária de Avelar Brotero, em Coimbra, entre Setembro de 2022 e Junho de 2023. A prática pedagógica supervisionada, bem como a execução do seu relatório de estágio, constituem requisitos para conclusão do Mestrado em Ensino de Filosofia no Ensino Secundário, da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra.A primeira parte do relatório de estágio é dedicada à descrição da prática pedagógica supervisionada. Divide-se em cinco capítulos, os quais tratam o enquadramento legal da profissão docente (capítulo 1), as orientações curriculares da disciplina de Filosofia (capítulo 2), o contexto educativo da Escola Secundária onde realizámos a prática pedagógica supervisionada (capítulo 3), a descrição das atividades desenvolvidas na prática pedagógica supervisionada (capítulo 4), e termina com uma reflexão crítica sobre a experiência da prática pedagógica supervisionada (capítulo 5).A segunda parte do relatório de estágio trata uma problemática suscitada pela experiência de prática pedagógica supervisionada: a omnipresença do Digital no espaço escolar. Munindo-nos do aparato concetual das neurociências e da investigação gerada neste campo científico nos últimos 20 anos, procuramos mostrar de que formas a presença ausente dos dispositivos tecnológicos digitais na escola oferecem vantagens e/ou desvantagens ao desenvolvimento e aprendizagem dos mais novos, com destaque para a faixa etária da adolescência (13-18 anos). Em sintonia com as considerações da comunidade científica sobre esta questão, encontram-se as reflexões sobre o Digital do pensador contemporâneo Byung-Chul Han.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Filosofia no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/111640
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
HelenaPinela_versaofinal.pdf27.52 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

13
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons