Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/101564
Title: | O contributo da educação física para a formação de indivíduos fisicamente cultos: uma perspetiva portuguesa | Other Titles: | The contribution of physical education to the training Of physically educated individuals: a portuguese perspective | Authors: | Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro Valenzuela Contreras, Luís Marcelo Mendes, Nuno Serra Pacheco |
Keywords: | Aprendizagem; Educação Física; Prática profissional; Exercício físico; Learning; Physical Education; Professional practice; Exercise | Issue Date: | 2020 | Serial title, monograph or event: | Movimento | Volume: | 26 | Issue: | 1 | Abstract: | Este trabalho, realizado com 150 indivíduos no final da escolaridade
obrigatória e candidatos a uma licenciatura em Ciências do Desporto, pretende
perceber se a Educação Física está a contribuir para a formação de indivíduos
fisicamente cultos. Seguimos uma metodologia quantitativa e optámos por um
questionário com três partes: a primeira de questões fechadas e de caracterização
sociodemográfica da amostra; a segunda, também de questões fechadas, sobre o
entendimento acerca das Finalidades da Educação Física; e a terceira composta
por 25 afirmações de escolha dicotómica (verdadeiro/falso), sobre conteúdos
fundamentais para uma prática autónoma de atividade física, constantes nos
Programas Nacionais de Educação Física (Currículos Nacionais) para o ensino
secundário. Os resultados revelam fragilidades nos conhecimentos dos indivíduos
relativamente ao desenvolvimento das capacidades motoras, aos efeitos da prática
de exercício físico, a procedimentos de segurança e à composição e funcionamento
corporal, afastando-se do preconizado por aqueles Programas Nacionais. This study was carried out with 150 male students at the end of their mandatory education and with candidates to a degree in Sports Science and Physical Education. It aims to understand if Physical Education contributed to the education of physically educated individuals. We followed a quantitative methodology and administered a three-part questionnaire: close-ended questions for the sociodemographic characterization of the sample; close-ended questions on participants’ understanding of the purposes of Physical Education; true-or-false questions on fundamental contents for an autonomous practice of physical activity, which are included in the National Curricula of Physical Education for secondary school. The results reveal individuals’ weak knowledge of motor skills development, effects of physical exercise, safety procedures, and body composition and functioning, which is not in accordance with National Curricula. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/101564 | ISSN: | 1982-8918 0104-754X |
DOI: | 10.22456/1982-8918.94574 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CIDAF - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
The-contribution-of-physical-education-to-the-training-of-physically-educated-individuals-A-Portuguese-perspectiveMovimento.pdf | 402.22 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
82
checked on Oct 9, 2024
Download(s)
49
checked on Oct 9, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License