Utilize este identificador para referenciar este registo: https://hdl.handle.net/10316/97681
Título: Perfectionism and Attention Deficit and Hiperactivity Disorder: what is their relationship?
Outros títulos: Perfeccionismo e Perturbação de Hiperactividade/Défice de Atenção: qual a sua relação?
Autor: Lopes, Pedro Alexandre Dias
Orientador: Teixeira, Maria Del Carmen Bento
Palavras-chave: Perfeccionismo; Perturbação de Hiperactividade e Défice de Atenção; Distúrbio do Neurodesenvolvimento; Saúde Psicológica; Criança; Perfectionism; Attention Deficit and Hyperactivity Disorder; Neurodevelopmental Disorders; Psychologic Health; Children
Data: 18-Mar-2020
Título da revista, periódico, livro ou evento: Perfectionism and Attention Deficit and Hiperactivity Disorder: what is their relationship?
Local de edição ou do evento: Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra
Resumo: Introduction: Perfectionism is now seen as a multidimensional construct, encompassing Intra and Interpersonal components, broadly associated with clinical problems and co morbidities. ADHD is one of the most common neurodevelopmental disorders, affecting more frequently boys than girls, with a beginning in childhood. Despite empirical experiences conducted by some clinicians relating both topics, research has not been done relating both. This study aims to understand the connection between both; to know the relation between parent’s perfectionism and children ADHD and to study the consequences of ADHD in the psychologic health in children.Materials and methods: A sample of 190 children, from the 1st cycle of basic education grades from 2 private schools located in Coimbra and their parents/guardians have participated in the study. A few scales were used: Portuguese versions of the Children and Adolescents Perfectionism Scale - Short Form (Bento et al., 2019), the Conner Parental Scale - abbreviated version (Nascimento Rodrigues, 2005), questions of psycho-somatic symptoms of the Conner Parent Scale (Boavida-Fernandes,1998) and the Multidimensional Perfectionism Scale (Soares et al., 2003). Data treatment was done in SPSS version 26.Results: Children’ Socially Prescribed Perfectionism was correlated with TOTAL Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (r=0.225*) and Attention Deficit (r=0.220*). Parents’ view of their children’ socially prescribed perfectionism correlated with Opposition and Challenge (DO) (r=0.221**) and Attention Deficit (r=0.188*). Parents’ Others-Oriented Perfectionism correlated with TOTAL Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (r=-0.209**) and Attention Deficit (r=-.222**). Anxiety correlated positively with all dimensions of Attention Deficit and Hyperactivity Disorder: TOTAL Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (r=0.469**), Motor (r=0.443**), Attention Deficit (r=0.479**) and Opposition and Challenge (r=0.571**). Discussion: All dimensions of ADHD are related with anxiety, which can be damaging to those kids. Children with ADHD do not tend to seek to be perfect (SOP) but some feel outside pressure to be perfect, especially those with attention deficit, which probably is the easiest dimension of ADHD to detect. Parents of children with ADHD do not tend to self-oriented perfectionism, and they do not expect perfection from others. Those that feel outside pressure tend to cause conflict (DO) and distraction (DA) in their kids. Key Words: perfectionism, attention deficit hyperactivity disorder; neurodevelopmental disorders, psychologic health, children.
Introdução: O perfecionismo atualmente é visto como um conceito multidimensional, que inclui componentes intra e interpessoais, amplamente associado a problemas clínicos e co morbilidades. A PHDA é uma das perturbações do neurodesenvolvimento mais prevalente, que afeta mais frequentemente rapazes, com início na infância. Apesar de empiricamente alguns clínicos associarem ambos os temas, ainda não foi feita pesquisa que os relacione. Este estudo tenta compreender a relação entre perfecionismo e PHDA, compreender a relação entre o perfecionismo parental e a PHDA e estudar as consequências da PHDA na saúde psicológica da criança. Materiais e Métodos: Participaram no estudo 190 crianças, do 1º ciclo de 2 escolas privadas em Coimbra, bem como os seus pais/encarregados de educação, compondo uma amostra de conveniência. Algumas escalas foram usadas tais como: Escala do Perfecionismo da Criança e do Adolescente – Forma Curta (Bento et al., 2019), a Escala Parental de Conner- Versão Abreviada (Nascimento Rodrigues, 2005), questões de sintomas psicossomáticos da Escala Parental de Conner (Boavida-Fernandes, 1998) e a Escala de Perfecionismo Multidimensional (Soares et al, 2003). A análise de dados foi feita com SPSS 26 versão. Resultados: O Perfeccionismo Socialmente Prescrito das crianças correlacionou-se com Perturbação de Hiperatividade e Défice de Atenção Total (r=0.225*) e com Défice de atenção (r=0.220*). O Perfeccionismo Socialmente Prescrito das crianças visto pelos pais correlacionou-se com Desafio e Oposição (r=0.221**) e Défice de Atenção (r=0.188*). O Perfeccionismo Orientado para os Outros dos pais correlacionou-se com Perturbação de Hiperatividade e Défice de Atenção Combinada (r=-0.209**) e Défice de Atenção (r=-.222**). A Ansiedade correlacionou-se positivamente com todas as dimensões da Perturbação de Hiperatividade e Défice de Atenção: Perturbação de Hiperatividade e Défice de Atenção Combinada (r=0.469**), Hiperatividade (r=0.443**), Défice de Atenção (r=0.479**) e Desafio e Oposição (r=0.571**). Palavras chave: perfeccionismo, perturbação de hiperatividade e défice de atenção, distúrbio do neurodesenvolvimento, saúde psicológica, criança
Descrição: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina
URI: https://hdl.handle.net/10316/97681
Direitos: openAccess
Aparece nas coleções:UC - Dissertações de Mestrado

Ficheiros deste registo:
Ficheiro Descrição TamanhoFormato
Habemus Tese!.pdf1.33 MBAdobe PDFVer/Abrir
Mostrar registo em formato completo

Visualizações de página

638
Visto em 23/jul/2024

Downloads

396
Visto em 23/jul/2024

Google ScholarTM

Verificar


Este registo está protegido por Licença Creative Commons Creative Commons