Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/97035
Title: O desenvolvimento da Evidência Histórica através do documento escrito. Um estudo com alunos do 3º ciclo
Other Titles: The development of Historical Evidence through the written document. A study with 3rd cycle students
Authors: Henriques, Bernardo Almeida Santos de Almeida
Orientador: Ribeiro, Ana Isabel Sacramento Sampaio
Trindade, Sara Marisa da Graça Dias do Carmo
Keywords: Evidência Histórica; Fontes Históricas; Documento Escrito; Cognição Histórica; Educação Histórica; Historical Evidence; Historical Sources; Written Document; Historical Cognition; Historical Education.
Issue Date: 10-Nov-2021
Serial title, monograph or event: O desenvolvimento da Evidência Histórica através do documento escrito. Um estudo com alunos do 3º ciclo
Place of publication or event: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: This report refers to the way in which students in the 3rd cycle of Basic Education interpret historical evidence through the analysis of written documents, in order to produce inferential explanatory narratives. The study was carried out in an 8th grade class, within the scope of the Supervised Pedagogical Practice Internship held at EB 2,3 Inês de Castro, during the 2020/2021 school year.The extraction of historical evidence is a fundamental competence of the History subject, whose importance has been increasing in the field of studies on historical cognition. Recognizing that historical knowledge is, by nature, partial, changeable and unfinished, and that historical objectivity results from a specific methodology that submits the vestiges of the past to the historian's scrutiny, it is essential that young people conceive history as a construction supported by the interpretation of historical evidence. Thus, it is essential to encourage the development of the interpretation of historical evidence in students, aiming to turn the History class in a place where historical thinking is favored through the interpretation of written sources as evidence. In this way, according to several authors, it will be possible to contribute to the construction of historical narratives supported by inferential reasoning, self-reflection and critical thinking will be exercised and the importance of considering the context and the intentionality of historical sources will be apprehended.The investigation, assuming itself as a case study based on a qualitative methodological approach, implied the involvement of students in the elaboration of tasks aimed at promoting the development of the notion of historical evidence, with a double objective: to analyze performance indices and adjust teaching strategies geared towards the aforementioned effect. Based on the collected data, it was possible to observe that the recurrent practice of interpreting written sources contributes to the awareness of the value of historical sources as potential evidence, to the detriment of their valorization as a strictly conveyor of information about the past.As such, there was also an improvement in the production of inferential historical narratives.
O presente relatório reporta-se ao modo como alunos do 3º ciclo do Ensino Básico interpretam evidência histórica através da análise de fontes escritas, com vista à produção de narrativas explicativas de tipo inferencial. O estudo foi desenvolvido numa turma do 8º ano de escolaridade, no âmbito do Estágio de Prática Pedagógica Supervisionada realizado na EB 2,3 Inês de Castro, durante o ano letivo de 2020/2021.A extração de evidência histórica constitui uma competência fundamental da disciplina de História, cujo relevo tem vindo a aumentar no plano dos estudos sobre cognição histórica. Reconhecendo-se que o saber histórico é, por natureza, parcial, mutável e inacabado, e que a objetividade histórica resulta de uma metodologia específica que submete os vestígios do passado ao crivo do historiador, é fundamental que os jovens concebam a História como uma construção suportada na interpretação de evidência histórica. Assim, é imprescindível estimular o desenvolvimento da interpretação de evidência histórica nos estudantes, com vista a tornar a aula de História num local onde se favoreça o pensamento histórico mediante a interpretação de fontes escritas enquanto evidência. Deste modo, segundo diversos autores, poder-se-á contribuir para a construção de narrativas históricas baseadas em raciocínios inferenciais, excitar-se-á a autorreflexão e o pensamento crítico e apreender-se-á a importância de se considerar o contexto e intencionalidade das fontes históricas.A investigação, assumindo-se como um estudo de caso baseado numa abordagem metodológica qualitativa, implicou o envolvimento dos alunos na elaboração de tarefas destinadas a promover o desenvolvimento da noção de evidência histórica, com um objetivo duplo: analisar índices de desempenho e ajustar estratégias de ensino orientadas para o efeito supramencionado. A partir dos dados recolhidos, pôde-se constatar que a prática recorrente de interpretação de fontes escritas contribui para a consciencialização do valor das fontes históricas enquanto evidência potencial, em detrimento da sua valorização enquanto meio estritamente veiculador de informação acerca do passado. Como tal, observou-se, também, uma melhoria ao nível da produção de narrativas históricas de tipo inferencial.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/97035
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
BernardoHenriques_versaofinal.pdf3.43 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

176
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

135
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons