Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/96959
Title: Crimson Peak: estudo comparativo do filme e da sua novelização
Other Titles: Crimson Peak: a comparative study of the movie and its novelization
Authors: Ramos, Hilária Alexandra da Costa
Orientador: Aidos, Maria Isabel Carvalho Gomes Caldeira Sampaio dos
Keywords: "Crimson Peak"; intermedialidade; transmedia-storytelling; novelização; adaptação; "Crimson Peak"; intermediality; transmedia-storytelling; novelization; adaptation
Issue Date: 13-Dec-2021
metadata.degois.publication.title: Crimson Peak: estudo comparativo do filme e da sua novelização
metadata.degois.publication.location: Coimbra
Abstract: Since cinema became the seventh art, it has had a very proximate relationship with literature, be it by inspiration or recreation. The most known process of this relationship is adaptation in which a book, often times popular and well-known, is transformed into a movie. However, there is another process that, in most cases, goes unaware: the novelization. Even though it gained a fast-increasing popularity in the entertainment world, this phenomenon has less visibility in comparison to adaptations. Its peculiarity resides in its opposite motion, from movie to book: in other words, from a movie soon to be premiered, it is decided, due to a variety of reasons, to be recreated in literary format. This phenomenon is not exactly new, however, since its infancy, it has been somewhat overlooked by academic studies, even undervalued. This study aims to prove that novelization implies theorical and practical aspects worthy of further investigation. For this to be possible, an example was analyzed – “Crimson Peak”, a movie by Guillermo del Toro (2015), written by del Toro and Mathew Robbins, and its official novelization, authored by Nancy Holder. First, it was necessary to introduce multiple theories and concepts related to cinema and literature, as a way to better understand this phenomenon in its relation, on a theoretical level, with adaptation, intermediality and “transmedia storytelling”. Then, I proceed to do a comparative analysis of the two objects, taking into account relevant aspects of the historical and cultural connections between the United States and England, a characterization of the spaces that belong to the scenery of the narrative, prominent themes, as well as aspects of the two media – visual and textual. Additionally, the analysis of the objects under study is going to apply those elements, observing how they connect with both narratives (filmic and literary) in an intrinsic way and how it allows novelization to develop and expand certain aspects of the film.This study aims to answer the most crucial question about novelization: is it an art form or just a product of consumption? The case study allows to demonstrate that, even though it is a commercial product, that is commissioned, it is possible to create something artistic if the space for it is allowed and if the writer has literary quality. Otherwise, it will be more difficult to achieve it.
Desde que o cinema se tornou na sétima arte, houve sempre uma relação próxima com a literatura, via inspirações ou recriações. O processo mais conhecido nesta relação é a adaptação, em que um livro, frequentemente popular e bem conhecido, é transformado num filme. No entanto, existe outro processo que, na maioria das vezes, não é tão conhecido: a novelização. Apesar de ter ganho popularidade no mundo do entretenimento, este fenómeno tem pouca visibilidade em comparação com as adaptações. A sua peculiaridade está no movimento contrário, do filme para o livro; ou seja, de um filme prestes a estrear, é decidido, por razões várias, apresentar a sua reconstrução em formato literário. Este fenómeno já não é novo, mas desde a sua origem, que é de algum modo posto de parte nos estudos académicos sendo, aliás, até mesmo desprezado. O intuito deste estudo é demonstrar que, na novelização, existem aspetos tanto teóricos, como práticos, merecedores de investigação. Para isso foi feita uma análise de um exemplo – "Crimson Peak", o filme de Guillermo Del Toro (2015), escrito por del Toro e Matthew Robbins, e a sua novelização oficial, da autoria de Nancy Holder. Primeiro, foi necessário abordar várias teorias e conceitos relacionados com cinema e literatura, como forma de compreender melhor este fenómeno na sua relação, a nível teórico, com adaptação, intermedialidade e "transmedia storytelling". Procedeu-se, depois, a uma análise comparativa dos dois objetos, tendo em conta aspetos relevantes da relação histórica e cultural dos Estados Unidos com a Inglaterra, a caracterização dos locais que compõem os cenários da obra, os temas proeminentes, assim como aspetos dos dois media – o visual e o textual. A análise dos objetos põe esses pontos em relevo, observando como se conectam com as duas narrativas (cinematográfica e literária) de forma intrínseca e como a novelização permite desenvolver e aprofundar certos aspetos do filme. Este estudo procura responder à questão mais colocada sobre a novelização: será uma forma de arte ou apenas um produto comercial? O estudo de caso permite demonstrar que, apesar de ser um produto comercial, encomendado, é possível criar algo artístico se o espaço para tal for permitido e se o/a autor/a tiver qualidade literária. Caso contrário, será mais difícil de o alcançar.
Description: Dissertação de Mestrado em Estudos de Cultura, Literatura e Línguas Modernas apresentada à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/96959
Rights: openAccess
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