Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/94638
Title: A gestão das alianças estratégicas no setor empresarial português: o papel mediador das capacidades dinâmicas
Other Titles: THE MANAGEMENT OF STRATEGIC ALLIANCES IN THE PORTUGUESE BUSINESS SECTOR: THE MEDIATING ROLE OF DYNAMIC CAPACITIES
Authors: Cruz, Flavia Juliesse Soares
Orientador: Coelho, Arnaldo Fernandes Matos
Keywords: Alianças estratégicas; capacidade dinâmica; capacidade tecnológica; capacidade de marketing; capacidade de desenvolvimento de novos produtos; Strategic alliances; dynamic capability; technological capability; marketing capability; new product development capability
Issue Date: 18-Feb-2020
Serial title, monograph or event: A GESTÃO DAS ALIANÇAS ESTRATÉGICAS NO SETOR EMPRESARIAL PORTUGUÊS O PAPEL MEDIADOR DAS CAPACIDADES DINÂMICAS
Place of publication or event: Faculdade de Economia
Abstract: To avoid organizational failures, such as organizations that can define strategic alliances, to obtain external resources, develop skills that maximize market opportunities and / or minimize or impact threats. Strategic alliances are agreements between independent companies to create and market new products, services or technologies. These medium/long-term contracts between two or more organizations collect resources to create a result that cannot be achieved jointly.Strategic alliances have been essential to the growth of companies through the technological capacity they allow. Thus, the objective of the present study is to evaluate the impact of the management of these alliances on the dynamic, technological, marketing and new product development capability, though the mediation of the dynamic capabilities of organizations. For this purpose, we analyzed a sample of 200 companies of Portuguese nationality whose data were obtained by questionnaire-survey, using the structural equation methodology. The results show that the management of strategic alliances has a positive effect on dynamic capabilities, i.e., enable companies to gain the skills to respond to environmental change. In turn, these capabilities will allow for increased technological, marketing and new product development capabilities. These conclusions are important to understand the impacts of strategic alliances in the Portuguese business sector, regarding the acquisition of new technologies, new product development, and new customer acquisition.
Para evitar falhas organizacionais, as organizações procuram estabelecer alianças estratégicas, com o intuito de obter recursos externos, desenvolver competências que maximizem as oportunidades de mercado e/ou minimizem o impacto das ameaças. As alianças estratégicas correspondem a acordos voluntários entre empresas independentes com o intuito de desenvolver e comercializar novos produtos, serviços ou tecnologias. Estes contratos de médio/longo prazo entre duas ou mais organizações permitem reunir recursos para criar conjuntamente um resultado que individualmente não conseguiriam.As alianças estratégicas têm sido essenciais para o crescimento das empresas, através da capacidade tecnológica que estas permitem. Assim, o objetivo do presente estudo consiste na avaliação do impacto da gestão destas alianças na capacidade tecnológica, de marketing e desenvolvimento de novos produtos, através da mediação das capacidades dinâmicas das organizações.Para o efeito, analisou-se uma amostra de 200 empresas de nacionalidade portuguesa, cujo dados foram obtidos por inquérito-questionário, através da metodologia de equações estruturais. Os resultados obtidos, demonstram que a gestão das alianças estratégicas tem um efeito positivo nas capacidades dinâmicas, i.e., permitem que as empresas consigam obter competências para responder as alterações ambientais. Por sua vez, estas capacidades permitirão o aumento da capacidade tecnológicas, de marketing e desenvolvimento de novos produtos. Estas conclusões são importantes para se perceber os impactos das alianças estratégicas no setor empresarial português, no que diz respeito à aquisição de novas tecnologias, novo desenvolvimento de produtos e nova captação de clientes.
Description: Dissertação de Mestrado em Marketing apresentada à Faculdade de Economia
URI: https://hdl.handle.net/10316/94638
Rights: openAccess
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