Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/86447
Title: In Motion: A Dança na Obra Cinematográfica de Norman McLaren
Other Titles: In Motion: Dance in Norman McLaren's Cinematographic Work
Authors: Fernandes, Vanessa Gomes 
Orientador: Branco, Sérgio Emanuel Dias
Keywords: Cinema; Dança; Movimento; Videodança; Animação; Cinema; Dance; Movement; Screendance; Animation
Issue Date: 11-Feb-2019
Serial title, monograph or event: In Motion: A Dança na Obra Cinematográfica de Norman McLaren
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Thinking about dance in cinema is a subject-matter that can be apprehended from the study of works by some pioneers of the history of cinema who had chosen to create cinematographic works inspired by dance and music. As dance and cinema being both arts of movement, it is thereby quite interesting to analyze the relationships and interferences present in films where these two art forms come together, as well as to observe how dance can be present in films where dance can be hidden in other forms. Therefore, this dissertation intends to be a study on the relationships that can exist between cinema and dance and in which extent dance can be present in the moving picture, more particularly, in some film works of Norman McLaren. Thus, we will try to analyze the work of the Canadian filmmaker and animator through its various constituent elements beyond dance such as music, sound and animation to discover where dance is reflected in his work and how it can be present. The dissertation is therefore divided in two sections where we are going to explore first, the artworks like Ballet Adagio (1972), Narcissus (1983) and Pas de Deux (1968) and at the same time reflect about the dance remediated by the director. The second part is dedicated to the study of sound and music that McLaren uses or composes as well as the animation he designs. Here, we are going to examine several films like Neighbours (1952), Begone Dull Care (1949), Spheres (1969), Lignes Verticales (1960), Lignes Horizontales (1962) among others.
Pensar a dança no cinema é uma temática que pode ser apreendida a partir do estudo de obras de alguns percursores da história do cinema que optaram por criar obras cinematográficas inspirando-se no movimento dançado ou na música. A dança e o cinema sendo ambas artes do movimento, torna-se deveras interessante analisar as relações e interferências presentes quando estas duas artes se juntam, assim como, procurar onde a dança pode estar presente em obras cinematográficas onde a sua referência não seja óbvia à partida. Assim, esta dissertação intenta ser um estudo sobre as relações que podem existir entre o cinema e a dança e em que medida a arte coreográfica pode estar presente no cinema, mais particularmente e tomando como objecto de estudo, algumas obras fílmicas de Norman McLaren. Assim, será analisada a obra do cineasta e animador canadense através dos seus diversos elementos constituintes além da dança, como a música, o som e a animação para descobrir onde é que a dança se reflecte na obra dele e como ela pode estar presente. A dissertação está para tal dividida em duas partes onde iremos explorar em primeiro obras como Ballet Adagio (1972), Narcissus (1983) e Pas de Deux (1968) para reflectirmos sobre a remediação da dança no cinema e a segunda secção está dedicada ao estudo do som e da música que McLaren usa e compõe, como também, à animação que ele cria. Aqui serão consideradas várias obras das quais podemos destacar Voisins (1952), Begone Dull Care (1949), Spheres (1969), Lignes Verticales (1960), Lignes Horizontales (1962).
Description: Dissertação de Mestrado em Estudos Artísticos apresentada à Faculdade de Letras
URI: http://hdl.handle.net/10316/86447
Rights: openAccess
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