Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/86447
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBranco, Sérgio Emanuel Dias-
dc.contributor.authorFernandes, Vanessa Gomes-
dc.date.accessioned2019-04-17T22:21:28Z-
dc.date.available2019-04-17T22:21:28Z-
dc.date.issued2019-02-11-
dc.date.submitted2019-04-17-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/86447-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Estudos Artísticos apresentada à Faculdade de Letras-
dc.description.abstractThinking about dance in cinema is a subject-matter that can be apprehended from the study of works by some pioneers of the history of cinema who had chosen to create cinematographic works inspired by dance and music. As dance and cinema being both arts of movement, it is thereby quite interesting to analyze the relationships and interferences present in films where these two art forms come together, as well as to observe how dance can be present in films where dance can be hidden in other forms. Therefore, this dissertation intends to be a study on the relationships that can exist between cinema and dance and in which extent dance can be present in the moving picture, more particularly, in some film works of Norman McLaren. Thus, we will try to analyze the work of the Canadian filmmaker and animator through its various constituent elements beyond dance such as music, sound and animation to discover where dance is reflected in his work and how it can be present. The dissertation is therefore divided in two sections where we are going to explore first, the artworks like Ballet Adagio (1972), Narcissus (1983) and Pas de Deux (1968) and at the same time reflect about the dance remediated by the director. The second part is dedicated to the study of sound and music that McLaren uses or composes as well as the animation he designs. Here, we are going to examine several films like Neighbours (1952), Begone Dull Care (1949), Spheres (1969), Lignes Verticales (1960), Lignes Horizontales (1962) among others.eng
dc.description.abstractPensar a dança no cinema é uma temática que pode ser apreendida a partir do estudo de obras de alguns percursores da história do cinema que optaram por criar obras cinematográficas inspirando-se no movimento dançado ou na música. A dança e o cinema sendo ambas artes do movimento, torna-se deveras interessante analisar as relações e interferências presentes quando estas duas artes se juntam, assim como, procurar onde a dança pode estar presente em obras cinematográficas onde a sua referência não seja óbvia à partida. Assim, esta dissertação intenta ser um estudo sobre as relações que podem existir entre o cinema e a dança e em que medida a arte coreográfica pode estar presente no cinema, mais particularmente e tomando como objecto de estudo, algumas obras fílmicas de Norman McLaren. Assim, será analisada a obra do cineasta e animador canadense através dos seus diversos elementos constituintes além da dança, como a música, o som e a animação para descobrir onde é que a dança se reflecte na obra dele e como ela pode estar presente. A dissertação está para tal dividida em duas partes onde iremos explorar em primeiro obras como Ballet Adagio (1972), Narcissus (1983) e Pas de Deux (1968) para reflectirmos sobre a remediação da dança no cinema e a segunda secção está dedicada ao estudo do som e da música que McLaren usa e compõe, como também, à animação que ele cria. Aqui serão consideradas várias obras das quais podemos destacar Voisins (1952), Begone Dull Care (1949), Spheres (1969), Lignes Verticales (1960), Lignes Horizontales (1962).por
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/-
dc.subjectCinemapor
dc.subjectDançapor
dc.subjectMovimentopor
dc.subjectVideodançapor
dc.subjectAnimaçãopor
dc.subjectCinemaeng
dc.subjectDanceeng
dc.subjectMovementeng
dc.subjectScreendanceeng
dc.subjectAnimationeng
dc.titleIn Motion: A Dança na Obra Cinematográfica de Norman McLarenpor
dc.title.alternativeIn Motion: Dance in Norman McLaren's Cinematographic Workeng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationCoimbra-
degois.publication.titleIn Motion: A Dança na Obra Cinematográfica de Norman McLarenpor
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid202223175-
thesis.degree.disciplineArtes do Espectáculo-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Estudos Artísticos-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Letras-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorFernandes, Vanessa Gomes::0000-0002-8583-4690-
uc.degree.classification17-
uc.degree.presidentejuriMoreira, Paulo Eugénio Estudante Dias-
uc.degree.elementojuriSales, Michelle Cunha-
uc.degree.elementojuriBranco, Sérgio Emanuel Dias-
uc.contributor.advisorBranco, Sérgio Emanuel Dias-
uc.controloAutoridadeSim-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypemasterThesis-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
crisitem.advisor.researchunitCEIS20 - Centre of 20th Century Interdisciplinary Studies-
crisitem.advisor.orcid0000-0003-2444-9905-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File Description SizeFormat
VanessaFernandes_versaofinal.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s) 50

639
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

397
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons