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https://hdl.handle.net/10316/82545
Title: | Assessment of knowledge and self-efficacy before and after teaching basic life support to schoolchildren | Other Titles: | AVALIAÇÃO DE CONHECIMENTOS E DA AUTO-EFICÁCIA ANTES E APÓS ENSINO DE SUPORTE BÁSICO DE VIDA A CRIANÇAS | Authors: | Monteiro, Maria de Lurdes Rovisco Branquinho Pais | Orientador: | Ferraz, Ana Isabel Borges Rodrigues, Fernanda Maria Pereira |
Keywords: | resuscitation; ressuscitação; treino; crianças; avaliação; suporte básico de vida; training; schoolchildren; evaluation; basic life support | Issue Date: | 14-Mar-2018 | metadata.degois.publication.title: | ASSESSMENT OF KNOWLEDGE AND SELF-EFFICACY BEFORE AND AFTER TEACHING BASIC LIFE SUPPORT TO SCHOOLCHILDREN | metadata.degois.publication.location: | Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra | Abstract: | BACKGROUND: Teaching basic life support to schoolchildren is well established as one of the most effective strategies in increasing bystander resuscitation rates. However, there is a lack of scientific evidence concerning the Portuguese paediatric population.OBJECTIVE: The present study aims to evaluate the outcome of a basic life support training session on theoretical knowledge and self-efficacy, immediately after the training and 6 months later, in a paediatric population.MATERIALS AND METHODS: A total of 392 pupils, aged 7 to 12 years-old, participated in this prospective longitudinal study, answering a questionnaire before, immediately after and 6 moths after receiving 120 minutes of resuscitation training from medical students.RESULTS: There was a significant increase in the knowledge and self-efficacy after one single training session. Both decreased over a period of 6 months, but remained significantly higher than the baseline. These results were homogeneous across classes.CONCLUSIONS: Medical students provided adequate basic life support training to a group of Portuguese schoolchildren, with effects in the knowledge and self-efficacy lasting for at least 6 months.______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ CONTEXTO: O ensino de suporte básico de vida a crianças em idade escolar está bem estabelecido como uma das estratégias mais eficazes no aumento das taxas de reanimação cardiorrespiratória. No entanto, há uma falta de validação científica para a população pediátrica Portuguesa.OBJETIVO: Este estudo pretende avaliar o resultado de uma sessão de treino em suporte básico de vida no conhecimento teórico e autoeficácia, imediatamente após e 6 meses depois.MATERIAIS E MÉTODOS: Um total de 392 crianças (com idades entre os 7 e os 12 anos) participaram neste estudo longitudinal prospetivo respondendo a um questionário antes, imediatamente depois e 6 meses após receberem 120 minutos de treino em reanimação cardiorrespiratória feito por estudantes de medicina.RESULTADOS: Houve um aumento significativo no conhecimento e autoeficácia nas crianças após este treino único. Ambos diminuíram num período de 6 meses, mas mantiveram-se significativamente mais altos que o valor basal. Estes resultados foram homogéneos nas diferentes turmas.CONCLUSÕES: Estudantes de medicina ministraram adequadamente o treino de Suporte Básico de Vida a um a grupo de crianças Portuguesas em idade escolar, com efeitos ao nível do conhecimento e da autoeficácia, que duram pelo menos seis meses._____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ |
Description: | Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina | URI: | https://hdl.handle.net/10316/82545 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado |
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