Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/82545
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFerraz, Ana Isabel Borges-
dc.contributor.advisorRodrigues, Fernanda Maria Pereira-
dc.contributor.authorMonteiro, Maria de Lurdes Rovisco Branquinho Pais-
dc.date.accessioned2018-12-20T04:13:26Z-
dc.date.available2018-12-20T04:13:26Z-
dc.date.issued2018-03-14-
dc.date.submitted2019-01-20-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/82545-
dc.descriptionTrabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina-
dc.description.abstractBACKGROUND: Teaching basic life support to schoolchildren is well established as one of the most effective strategies in increasing bystander resuscitation rates. However, there is a lack of scientific evidence concerning the Portuguese paediatric population.OBJECTIVE: The present study aims to evaluate the outcome of a basic life support training session on theoretical knowledge and self-efficacy, immediately after the training and 6 months later, in a paediatric population.MATERIALS AND METHODS: A total of 392 pupils, aged 7 to 12 years-old, participated in this prospective longitudinal study, answering a questionnaire before, immediately after and 6 moths after receiving 120 minutes of resuscitation training from medical students.RESULTS: There was a significant increase in the knowledge and self-efficacy after one single training session. Both decreased over a period of 6 months, but remained significantly higher than the baseline. These results were homogeneous across classes.CONCLUSIONS: Medical students provided adequate basic life support training to a group of Portuguese schoolchildren, with effects in the knowledge and self-efficacy lasting for at least 6 months.______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________eng
dc.description.abstractCONTEXTO: O ensino de suporte básico de vida a crianças em idade escolar está bem estabelecido como uma das estratégias mais eficazes no aumento das taxas de reanimação cardiorrespiratória. No entanto, há uma falta de validação científica para a população pediátrica Portuguesa.OBJETIVO: Este estudo pretende avaliar o resultado de uma sessão de treino em suporte básico de vida no conhecimento teórico e autoeficácia, imediatamente após e 6 meses depois.MATERIAIS E MÉTODOS: Um total de 392 crianças (com idades entre os 7 e os 12 anos) participaram neste estudo longitudinal prospetivo respondendo a um questionário antes, imediatamente depois e 6 meses após receberem 120 minutos de treino em reanimação cardiorrespiratória feito por estudantes de medicina.RESULTADOS: Houve um aumento significativo no conhecimento e autoeficácia nas crianças após este treino único. Ambos diminuíram num período de 6 meses, mas mantiveram-se significativamente mais altos que o valor basal. Estes resultados foram homogéneos nas diferentes turmas.CONCLUSÕES: Estudantes de medicina ministraram adequadamente o treino de Suporte Básico de Vida a um a grupo de crianças Portuguesas em idade escolar, com efeitos ao nível do conhecimento e da autoeficácia, que duram pelo menos seis meses._____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________por
dc.language.isoeng-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectresuscitationeng
dc.subjectressuscitaçãopor
dc.subjecttreinopor
dc.subjectcriançaspor
dc.subjectavaliaçãopor
dc.subjectsuporte básico de vidapor
dc.subjecttrainingeng
dc.subjectschoolchildreneng
dc.subjectevaluationeng
dc.subjectbasic life supporteng
dc.titleAssessment of knowledge and self-efficacy before and after teaching basic life support to schoolchildreneng
dc.title.alternativeAVALIAÇÃO DE CONHECIMENTOS E DA AUTO-EFICÁCIA ANTES E APÓS ENSINO DE SUPORTE BÁSICO DE VIDA A CRIANÇASpor
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationFaculdade de Medicina da Universidade de Coimbra-
degois.publication.titleASSESSMENT OF KNOWLEDGE AND SELF-EFFICACY BEFORE AND AFTER TEACHING BASIC LIFE SUPPORT TO SCHOOLCHILDRENeng
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid202051358-
thesis.degree.disciplineMedicina-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado Integrado em Medicina-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Medicina-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorMonteiro, Maria de Lurdes Rovisco Branquinho Pais::0000-0001-5749-9250-
uc.degree.classification19-
uc.degree.presidentejuriOliveira, Guiomar Gonçalves-
uc.degree.elementojuriPinto, Carla Regina Jesus-
uc.degree.elementojuriRodrigues, Fernanda Maria Pereira-
uc.contributor.advisorFerraz, Ana Isabel Borges-
uc.contributor.advisorRodrigues, Fernanda Maria Pereira-
item.fulltextCom Texto completo-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1en-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypemasterThesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File Description SizeFormat
TESE v3.0 FINAL .pdf46.85 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s) 50

565
checked on Sep 25, 2024

Download(s) 50

563
checked on Sep 25, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons