Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/82545
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Ferraz, Ana Isabel Borges | - |
dc.contributor.advisor | Rodrigues, Fernanda Maria Pereira | - |
dc.contributor.author | Monteiro, Maria de Lurdes Rovisco Branquinho Pais | - |
dc.date.accessioned | 2018-12-20T04:13:26Z | - |
dc.date.available | 2018-12-20T04:13:26Z | - |
dc.date.issued | 2018-03-14 | - |
dc.date.submitted | 2019-01-20 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316/82545 | - |
dc.description | Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina | - |
dc.description.abstract | BACKGROUND: Teaching basic life support to schoolchildren is well established as one of the most effective strategies in increasing bystander resuscitation rates. However, there is a lack of scientific evidence concerning the Portuguese paediatric population.OBJECTIVE: The present study aims to evaluate the outcome of a basic life support training session on theoretical knowledge and self-efficacy, immediately after the training and 6 months later, in a paediatric population.MATERIALS AND METHODS: A total of 392 pupils, aged 7 to 12 years-old, participated in this prospective longitudinal study, answering a questionnaire before, immediately after and 6 moths after receiving 120 minutes of resuscitation training from medical students.RESULTS: There was a significant increase in the knowledge and self-efficacy after one single training session. Both decreased over a period of 6 months, but remained significantly higher than the baseline. These results were homogeneous across classes.CONCLUSIONS: Medical students provided adequate basic life support training to a group of Portuguese schoolchildren, with effects in the knowledge and self-efficacy lasting for at least 6 months.______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ | eng |
dc.description.abstract | CONTEXTO: O ensino de suporte básico de vida a crianças em idade escolar está bem estabelecido como uma das estratégias mais eficazes no aumento das taxas de reanimação cardiorrespiratória. No entanto, há uma falta de validação científica para a população pediátrica Portuguesa.OBJETIVO: Este estudo pretende avaliar o resultado de uma sessão de treino em suporte básico de vida no conhecimento teórico e autoeficácia, imediatamente após e 6 meses depois.MATERIAIS E MÉTODOS: Um total de 392 crianças (com idades entre os 7 e os 12 anos) participaram neste estudo longitudinal prospetivo respondendo a um questionário antes, imediatamente depois e 6 meses após receberem 120 minutos de treino em reanimação cardiorrespiratória feito por estudantes de medicina.RESULTADOS: Houve um aumento significativo no conhecimento e autoeficácia nas crianças após este treino único. Ambos diminuíram num período de 6 meses, mas mantiveram-se significativamente mais altos que o valor basal. Estes resultados foram homogéneos nas diferentes turmas.CONCLUSÕES: Estudantes de medicina ministraram adequadamente o treino de Suporte Básico de Vida a um a grupo de crianças Portuguesas em idade escolar, com efeitos ao nível do conhecimento e da autoeficácia, que duram pelo menos seis meses._____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ | por |
dc.language.iso | eng | - |
dc.rights | openAccess | - |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.subject | resuscitation | eng |
dc.subject | ressuscitação | por |
dc.subject | treino | por |
dc.subject | crianças | por |
dc.subject | avaliação | por |
dc.subject | suporte básico de vida | por |
dc.subject | training | eng |
dc.subject | schoolchildren | eng |
dc.subject | evaluation | eng |
dc.subject | basic life support | eng |
dc.title | Assessment of knowledge and self-efficacy before and after teaching basic life support to schoolchildren | eng |
dc.title.alternative | AVALIAÇÃO DE CONHECIMENTOS E DA AUTO-EFICÁCIA ANTES E APÓS ENSINO DE SUPORTE BÁSICO DE VIDA A CRIANÇAS | por |
dc.type | masterThesis | - |
degois.publication.location | Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra | - |
degois.publication.title | ASSESSMENT OF KNOWLEDGE AND SELF-EFFICACY BEFORE AND AFTER TEACHING BASIC LIFE SUPPORT TO SCHOOLCHILDREN | eng |
dc.peerreviewed | yes | - |
dc.identifier.tid | 202051358 | - |
thesis.degree.discipline | Medicina | - |
thesis.degree.grantor | Universidade de Coimbra | - |
thesis.degree.level | 1 | - |
thesis.degree.name | Mestrado Integrado em Medicina | - |
uc.degree.grantorUnit | Faculdade de Medicina | - |
uc.degree.grantorID | 0500 | - |
uc.contributor.author | Monteiro, Maria de Lurdes Rovisco Branquinho Pais::0000-0001-5749-9250 | - |
uc.degree.classification | 19 | - |
uc.degree.presidentejuri | Oliveira, Guiomar Gonçalves | - |
uc.degree.elementojuri | Pinto, Carla Regina Jesus | - |
uc.degree.elementojuri | Rodrigues, Fernanda Maria Pereira | - |
uc.contributor.advisor | Ferraz, Ana Isabel Borges | - |
uc.contributor.advisor | Rodrigues, Fernanda Maria Pereira | - |
item.fulltext | Com Texto completo | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.languageiso639-1 | en | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.openairetype | masterThesis | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TESE v3.0 FINAL .pdf | 46.85 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s) 50
565
checked on Sep 25, 2024
Download(s) 50
563
checked on Sep 25, 2024
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License