Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/38865
Title: Análise e otimização da taxa de ocupação de equipamentos numa linha de produção de segmentos para motores automóveis
Other Titles: Analysis and optimization of the occupancy rate of equipment in an automotive segment production line
Authors: Marques, Alberto Gabriel da Silva 
Orientador: Silva, Cristóvão
Keywords: Optimização; Produtividade; Ocupação de equipamentos; Programação Linear; Layout; Optimization; Productivity; Equipment Occupancy; Linear Programming; Layout
Issue Date: 20-Sep-2013
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Este trabalho teve como objectivo o estudo das produtividades e ocupações das lavadoras da unidade fabril da MAHLE. Após análise das mesmas, com o objectivo de as optimizar, procedeu-se à simulação do efeito da compra de uma nova lavadora, nas ocupações das restantes. Numa segunda fase, desenvolveu-se um modelo matemático em programação linear. Este modelo procura caracterizar o problema, e permitir, de forma simples, o estudo de diferentes layouts para a distribuição das lavadoras. O modelo desenvolvido tem como objectivo minimizar a distância total percorrida pelos produtos para efectuar operações de lavagem. Aplicou-se o modelo a três diferentes cenários, dois dos quais consideram uma organização das lavadoras em células, e estudou-se o efeito da sua implementação nas ocupações. Concluiu-se que os cenários que consideram uma organização celular das lavadoras optimizam o balanceamento das ocupações das mesmas. No entanto, a distância total percorrida pelos anéis duplica, quando comparados ao cenário idêntico ao actual.
The study of productivity and occupancy of cleaning equipments at MAHLE is the object of this paper. With the purpose of optimizing their use an analysis was run, followed by a simulation on how the purchase of a new machine would impact on cleaning equipments occupancy. On a second stage, a linear programming mathematical model was developed. This model tries to describe the problem, and allow a straightforward study of different layouts in the distribution of cleaning machines. The developed model has the purpose to minimize the distance that products travel in order to get cleaned. The model was applied to three different scenarios and the effect of its implementation on occupancy was analysed. Two of these scenarios take into account a cell based organization of the cleaning machines. It was concluded that the scenarios which consider a cell based organization of cleaning machines optimize their occupancy level. Nevertheless, the distance that the piston rings have to travel doubles when compared to the present scenario.
Description: Relatório de estágio do Mestrado em Engenharia e Gestão Industrial apresentado à Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra
URI: https://hdl.handle.net/10316/38865
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
FCTUC Eng.Mecânica - Teses de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Tese Alberto Marques.pdf3.07 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

377
checked on Mar 26, 2024

Download(s)

52
checked on Mar 26, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.