Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/34006
Title: Dimensões geopolíticas do modernismo. Contraculturas mexicanas na Califórnia
Authors: Canelo, Maria José 
Keywords: Modernismo; Carey McWilliams; Grande Depressão; Modernidade; Estados Unidos da América; Contracultura; Modernidades alternativas
Issue Date: Jun-2006
Publisher: Centro de Estudos Sociais
Serial title, monograph or event: Revista Crítica de Ciências Sociais
Volume: 74
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Proponho-me repensar o modernismo tendo em conta a afirmação de Homi K. Bhabha de que “cada repetição do signo da modernidade é diferente, específica das suas condições de enunciação históricas e culturais”. Centrando-me na obra de Carey McWilliams, procuro dar a conhecer e discutir um trabalho crítico que salienta a dimensão geopolítica do modernismo e demonstra que a modernidade não deu, de facto, origem a um tipo único de experiência nos Estados Unidos. Neste caso, o contexto da Grande Depressão, enquanto configuração histórica e cultural específica, exige uma reformulação da expressão e das formas modernistas, na medida em que torna evidente que, quando a modernização fracassa, emergem na sociedade americana fenómenos de desenvolvimento desigual que desafiam a definição de modernidade. A reflexão crítica de McWilliams antecipa configurações críticas actuais, das “contraculturas da modernidade” às “modernidades alternativas”.
The Great Depression constitutes a specific historical and cultural configuration that substantially reshapes modernist forms. The focus of my paper is American Popular Front intellectual Carey McWilliams’s writings on U.S. cultures. His critical work highlights the geopolitical dimension of modernism, suggesting that modernity did not foster the same kind of experience all around the United States: the crisis brought about by the Depression created an opportunity to show that when modernization failed, instances of unequal development emerged within U.S. society itself, which conventional modernist forms were unable to represent. McWilliams worked with ethnic communities in California and the way he perceived difference in their cultures is similar to what many critics now term “countercultures of modernity.” My analysis will also draw on Michael Denning’s notion of “social modernism,” which helps us to perceive in how far modernism should be reconceived as a discursive and historical field, a cultural phenomenon in broad terms.
Je me propose de repenser le modernisme en tenant compte de l’affirmation de Homi K. Bhabha, selon laquelle “chaque répétition du signe de la modernité est différente, particulière à ses conditions d’énonciation historiques et culturelles”. M’appuyant sur l’œuvre de Carey McWilliams, je cherche à exposer et discuter un travail critique mettant en avant la dimension géopolitique du modernisme et démontrer que la modernité n’a en fait pas donné naissance seulement à un type d’expérience aux Etats-Unis. A la rigueur, le contexte de la période de la grande dépression en tant qu’une configuration historique et culturelle particulière, exige une reformulation de l’expression et des formes modernistes, dans la mesure où il rend clair que, quand la modernisation échoue, des phénomènes de développement inégal surgissent dans la société américaine et défient la définition de la modernité. La réflexion critique de McWilliams anticipe les configurations critiques actuelles, tant pour ce qui est des “contre-culutres de la modernité” que des “modernités alternatives”.
URI: https://hdl.handle.net/10316/34006
ISSN: 0254-1106
2182-7435
DOI: 10.4000/rccs.937
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s) 50

448
checked on Mar 26, 2024

Download(s)

190
checked on Mar 26, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.