Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/25912
Title: | Contributos do uso do portfolio no desenvolvimento de competências de enfermagem | Authors: | Gomes, Ana Filipa Coelho | Orientador: | Pessoa, Teresa | Keywords: | Portfolio; Aluno de enfermagem | Issue Date: | 2010 | Serial title, monograph or event: | Contributos do uso do portfolio no desenvolvimento de competências de enfermagem | Place of publication or event: | Coimbra | Abstract: | Nas últimas décadas deram-se grandes evoluções e revoluções, na sociedade, no
ensino e na saúde. Para acompanhar estas evoluções o ensino de enfermagem,
baseado em modelos já obsoletos, transformou-se aderiu a uma nova filosofia de
formação: o ensino reflexivo. Dentro desta nova filosofia de ensino inclui-se uma
metodologia de ensino também acolhida no ensino de enfermagem: o uso de
portfolios, com o intuito de facilitar o desenvolvimento pessoal e profissional dos
futuros profissionais. Este estudo tem como principal objectivo: saber que
contributos trouxe o uso do portfolio no desenvolvimento de competências dos
enfermeiros que utilizaram o portfolio enquanto estudantes. Foram distribuídos
questionários à amostra de enfermeiros e realizada a respectiva análise de
conteúdo. Verificou-se que os enfermeiros identificam o portfolio como tendo
sido uma estratégia de ensino que contribuiu para o desenvolvimento de
competências de enfermagem como: valorização profissional (87,5%);
comunicação e relações interpessoais (75%); promoção da saúde (50%); colheita
de dados (50%); cuidados de saúde interprofissionais (50%); melhoria da
qualidade (50%) e formação contínua (50%). In the last few decades great evolutions and revolutions happened, in the society, education and in health care. To follow these evolutions the nurse teaching courses, based on obsolete models, evolved in to a new teaching philosophy: reflective practice. Inside of this new teaching philosophy, portfolios a new educational methodology was also embraced by Nursing, with the main purpose of facilitating personal and professional development of future professionals. This study’s main goal is: to know what contributions has the use of the portfolio brought in to the development of nursing skills for the nurses who had used the portfolio while students. Questionnaires were distributed to the nurses that are part of the study, and carried through content analysis. It was verified that the nurses identify the portfolio as an educational strategy that contributed for their development of nursing skills such as: professional valorization (87.5%); interpersonal communication and relations (75%); health promotion (50%); collecting data (50%); interprofessionals health care (50%); quality improvement (50%) and continued education (50%). Les dernières décades, la société a subi grandes évolutions et révolutions en ce qui concerne l’enseignement et la santé. Pour accompagner cette évolution, l’enseignement donné aux infirmiers, basé sur des modèles inusités, s’est transformé, en s’attachant à un nouveau modèle de formation: l’enseignement réflexif. Cette nouvelle philosophie d’enseignement/ apprentissage comprend une méthodologie qui est aussi appliqué au métier d’infirmier: l’utilisation de portfolios dont l’objectif est de faciliter le développement personnel et professionnel des futurs infirmiers. Ce travail a un objectif clair: connaître la contribution qui a apporté l’utilisation d’un portfolio au développement des compétences des infirmiers qui ont utilisé le portfolio en tant qu’étudiants. On a distribué des enquêtes et après on a procédé à leur analyse. On a vérifié que les infirmiers affirment que le portfolio a été une stratégie d’enseignement qui a contribué au développement des compétences des infirmiers telles que: valorisation professionnelle (87,5%); communication et relations interpersonnelles (75%); promotion de la santé (50%); récolte d’informations (50%); soins de santé interprofessionnels (50%); amélioration de la qualité (50%) et formation continue (50%). |
Description: | Dissertação de mestrado em Ciências da Educação (Pedagogia Universitária) apresentada à Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra | URI: | https://hdl.handle.net/10316/25912 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado FPCEUC - Teses de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Mestrado-Ana Filipa Gomes.pdf | 1.22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s) 5
2,002
checked on Oct 16, 2024
Download(s)
1,570
checked on Oct 16, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.