Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/116271
Title: Relatório de Estágio em Administração Educacional: Com um estudo das perceções dos atores escolares sobre competências municipais.
Other Titles: Internship Report in Educational Administration: With a study of school actors' perceptions of municipal competencies.
Authors: Antunes, Mónica Soraia Figueiredo
Orientador: Reis, Carlos Francisco de Sousa
Keywords: Municipality; Education; Decentralization; Municipal intervention; Perception of school actors; Município; Educação; Descentralização; Intervenção Municipal; Perceção dos atores escolares
Issue Date: 24-Jul-2024
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio em Administração Educacional: Com um estudo das perceções dos atores escolares sobre competências municipais.
Place of publication or event: Município de Ferreira do Zêzere
Abstract: This report reflects the work carried out over a period of almost nine months during my internship at the Social Action and Health Division; Library, Documentation and Historical Archive; Education; Youth and Sport; Communication, Culture and Tourism (DACET) of the Municipality of Ferreira do Zêzere.The internship was carried out as part of the cycle of studies aimed at obtaining a Master's degree in Educational Administration from the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Coimbra.In this context, various activities were carried out, from participant observation to direct involvement in projects, which enabled the acquisition of skills, both specific and transversal, and which will be covered in more detail in this report.During the curricular internship, a study was also carried out with the general aim of finding out the perception of the school actors of the Ferreira do Zêzere School Group (AEFZ) on the intervention of the Ferreira do Zêzere Municipality (MFZ) in the field of Education, following the publication of Decree-Law no. 21/2019. To achieve this objective, we used a qualitative methodology, namely a descriptive case study, and the data collection technique used was a semi-structured interview. The interview was carried out with intentionally selected AEFZ actors, namely: members of the board of directors, coordinators of the two school centers of the grouping, a representative of the teaching staff, a representative of the administrative services, a representative of the non-teaching staff, representatives of the two parent associations and a representative of the students of the grouping in question.
O presente relatório espelha o trabalho desenvolvido, durante quase nove meses, no Estágio Curricular, realizado na Divisão de Ação Social e Saúde; Biblioteca, Documentação e Arquivo Histórico; Educação; Juventude e Desporto; Comunicação, Cultura e Turismo (DACET) do Município de Ferreira do Zêzere. O estágio foi realizado no âmbito do ciclo de estudos com vista à obtenção do grau de Mestre em Administração Educacional pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Neste contexto foram desenvolvidas diversas atividades, desde observação participante a envolvimento direto em projetos, que permitiram a aquisição de competências, não só específicas como transversais, e que serão abordadas de forma mais detalhada no presente relatório. Durante o estágio curricular foi ainda desenvolvido um estudo que teve como objetivo geral conhecer a perceção dos atores escolares do Agrupamento de Escolas de Ferreira do Zêzere (AEFZ) sobre a intervenção do Município de Ferreira do Zêzere (MFZ) no domínio da Educação, após a publicação do Decreto-Lei n. º 21/2019. Assim, para atingirmos este objetivo socorremo-nos de uma metodologia qualitativa, nomeadamente um estudo de caso descritivo, e a técnica de recolha de dados utilizada foi entrevista semiestruturada. A entrevista foi aplicada a atores do AEFZ selecionados intencionalmente, nomeadamente foi aplicada a: elementos da direção, coordenadoras dos dois centros escolares do agrupamento, um representante do pessoal docente, um representante dos serviços administrativos, um representante do pessoal não docente, representantes das duas associações de pais e encarregados de educação e um representante dos alunos do agrupamento em causa.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Administração Educacional apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/116271
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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