Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/113622
Title: PEER COACHING COMO ESTRATÉGIA DE SUPERVISÃO COLABORATIVA PARA O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DOCENTE
Other Titles: PEER COACHING AS A STRATEGY OF COLLABORATIVE SUPERVISION FOR TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT
Authors: Queiroga, Luiz Cláudio
Barreira, Carlos
Oliveira, Albertina
Keywords: peer coaching; supervisão colaborativa; desenvolvimento profissional docente
Issue Date: 2020
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Serial title, monograph or event: A supervisão pedagógica no século XXI: desafios da profissionalidade docente
Place of publication or event: coimbra
Abstract: Na escola contemporânea, urge implementar culturas colaborativas supervisivas no seio da comunidade docente, para que a observação de práticas pedagógicas, entre professores, possa, definitivamente, ser vislumbrada como uma estratégia ao serviço da escola, assumindo um papel fundamental no aperfeiçoamento dos processos de ensino- -aprendizagem. Neste sentido, importa compreender a relevância do peer coaching, entendido como uma estratégia de supervisão colabo- rativa, num quadro formativo de observação de aulas entre pares. Tal estratégia, alicerçada num ambiente de confiança, de apoio e respeito mútuo, entre professores, pode desempenhar um papel fulcral no processo de formação em contexto, contribuindo para a promoção do desenvolvimento profissional docente e da melhoria das práticas pedagógicas.
In contemporary school, the implementation of collaborative super- vising cultures within the teachers’ community is urgent, so that the observation of pedagogical practices among teachers can become a strategy of school development, assuming a key role in the improve- ment of the teaching-learning processes. In this sense, understanding peer coaching as a strategy of collaborative supervision acquires great relevance in the training context of lessons’ observation among peers in the classroom. This strategy, based on an atmosphere of trust, mutual respect and support among teachers, can play a key role in the process of training in context, as a mean of fostering teacher professional development and improvement of pedagogical practices.
URI: https://hdl.handle.net/10316/113622
ISBN: 978-989-26-1824-1
DOI: 10.14195/978-989-26-1825-8_5
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CEIS20 - Livros e Capítulos de Livros

Files in This Item:
File Description SizeFormat
LivroParte2.pdf210.62 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.