Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111714
Title: Do espanto à ansiedade
Other Titles: From amazement to anxiety
Authors: Ferreira, João Pedro Cavaleiro
Orientador: Sá, Alexandre Guilherme Barroso Matos Franco
Rodrigues, Elsa Margarida da Silva
Keywords: Teacher; Occupacional Stress; Anxiety; Burnout; Disease of the 21st century; Docente; Stress Ocupacional; Ansiedade; Burnout; Doença do Século XXI
Issue Date: 17-Oct-2023
Serial title, monograph or event: Do espanto à ansiedade
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: O presente documento constitui-se como um “ponto de encerramento” no meu percurso de formação inicial de professor, onde estão descritas as atividades desenvolvidas e as aprendizagens obtidas através do estágio de introdução à profissão no Núcleo de Estágio de Filosofia da Escola Secundária D. Dinis, ao longo do ano letivo 2022/2023, no âmbito do 2º ano do Mestrado em Ensino de Filosofia no Ensino Secundário da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. Devido à experiência recolhida através da minha presença diária num estabelecimento de ensino público, vendo também os seus “bastidores”, percebi a importância de estudar o tema do stress ocupacional causador de ansiedade e burnout associado à profissão docente e quais os seus impactos para a vida pessoal e profissional dos profissionais do ensino em Portugal, assim sendo a segunda parte deste documento versa sobre esse tema, pois essa é considerada a doença do século XXI. Encontra-se também neste documento a minha opinião relativamente ao novo programa adotado para a disciplina de filosofia no ensino público, denominado "Aprendizagens Essenciais" que se configuram como a materialização de outro documento orientador, o Perfil dos Alunos à Saída do Ensino Obrigatório. Para além disso, faço uma abordagem reflexiva relativamente à formação do Professor e as suas dificuldades na gestão do stress do dia a dia, bem como relativamente à dificuldade de lidar com as constantes alterações à legislação que regula o ensino público em Portugal. Contudo, todas as dificuldades observadas e sobre as quais refleti não me desviaram do objetivo de me tornar Professor.
This document constitutes a “closing point” in my initial teacher training journey, where the activities developed and the learning obtained through the introduction internship to the profession at the Philosophy Internship Center at Escola Secundária D. Dinis, throughout the 2022/2023 academic year, within the scope of the 2nd year of the Master's Degree in Teaching Philosophy in Secondary Education at the Faculty of Letters of the University of Coimbra. Due to the experience gathered through my daily presence in a public educational establishment, also seeing its “behind the scenes”, I realized the importance of studying the topic of occupational stress that causes anxiety and burnout associated with the teaching profession and what its impacts are on life. personal and professional of teaching professionals in Portugal, therefore the second part of this document deals with this topic, as this is considered the disease of the 21st century. This document also contains my opinion regarding the new program adopted for the discipline of philosophy in public education, called "Essential Learning", which constitutes the materialization of another guiding document, the Profile of Students Leaving Compulsory Education. Furthermore, I take a reflective approach regarding Teacher training and their difficulties in managing day-to-day stress, as well as regarding the difficulty of dealing with the constant changes to the legislation that regulates public education in Portugal. However, all the difficulties I observed and reflected on did not divert me from my goal of becoming a Teacher.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Filosofia no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/111714
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
JoaoFerreira_versaofinal.pdf39.28 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

15
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons