Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/111713
Title: O absurdo e a criação artística - a partir da obra de Albert Camus
Other Titles: The absurd and the artistic creation - from the works of Albert Camus
Authors: Magalhães, Sofia Margarida Pinheiro Gomes Moura de
Orientador: Ferrer, Diogo Falcão
Keywords: absurd; revolt; art; Camus; Sisyphus; absurdo; revolta; arte; Camus; Sísifo
Issue Date: 24-Oct-2023
Serial title, monograph or event: O absurdo e a criação artística - a partir da obra de Albert Camus
Place of publication or event: Viseu
Abstract: This work aims to investigate the concept of the absurd present in the work of Albert Camus and artistic creation as a response to this absurd. It arises from the individual will and need to investigate the absurd, its meaning and feeling, presented as what defines the tumultuous relationship between human beings and the world they inhabit. I will focus mainly on the works The Myth of Sisyphus and The Rebel, where the relationship between the absurd, metaphysical revolt and artistic creation as revolt is deepened. Initially, the meaning of Camusian absurd and the different possible responses to this feeling will be clarified. To help with this reflection, like Camus, we look at the metaphor of Sisyphus, the man condemned by the gods to push a huge boulder up a mountain only to see it roll back down the mountain at the top. The possibility of “living without appeal”, sustaining the absurd, instead of denying it through suicide (philosophical or physical) will be examined. We then take a look at the possible and different ways of experiencing the absurd and the revolt that arises from it - metaphysically, historically and through art. Finally, we propose art, more specifically, theater, not as a solution to the absurd - as this cannot be solved, but as a conscious way of being in the world, as a permanent revolt that maintains the terms of the absurd equation without letting itself be conformed or crushed by it. The practical experience of the play "O Peso da Pele" is also analyzed, which highlights the themes of this thesis for a more complete investigation.
Este trabalho pretende investigar o conceito de absurdo presente na obra de Albert Camus e a criação artística como resposta a esse absurdo. Nasce da vontade e necessidade individual de investigar o absurdo, o seu significado e sentimento, apresentado como aquilo que define a relação tumultuosa entre o ser humano e o mundo que habita. Debruçar-me-ei maioritariamente nas obras O Mito de Sísifo e O Homem Revoltado onde se aprofunda a relação entre o absurdo, a revolta metafísica e a criação artística como revolta. Inicialmente será esclarecido o significado do absurdo camusiano e as diferentes possíveis respostas a este sentimento. Para ajudar a esta reflexão, tal como Camus, olhamos para metáfora de Sísifo, o homem condenado pelos deuses a empurrar uma pedra enorme por uma montanha acima apenas para, no topo, a ver rolar de novo pela montanha abaixo. Averigua-se a possibilidade de “viver sem apelo”, sem um sentido, sustentando o absurdo, ao invés de o negar através do suicídio (filosófico ou físico). Fazemos depois uma incursão pelas possíveis e diferentes formas de viver o absurdo e a revolta que dele nasce - metafísica, histórica e pela arte. Por último propomos a arte, de forma mais específica, o teatro, não como solução para resolver o absurdo - pois este não pode ser resolvido, mas como forma consciente de estar no mundo, como uma permanente revolta que mantém os termos da equação do absurdo sem se deixar conformar nem esmagar por ele. Analisa-se ainda a experiência prática da peça de teatro "O Peso da Pele" que põe em cena as temáticas desta tese para uma investigação mais completa.
Description: Dissertação de Mestrado em Filosofia apresentada à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/111713
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
SofiaMagalhaes_versaofinal.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

18
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons