Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110810
Title: Relatório de Estágio de Mestrado em Ensino de Física e de Química no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário
Other Titles: Master's Internship Report in Teaching Physics and Chemistry in the 3rd cycle of Basic Education and in Secondary Education
Authors: Couto, Joana Patrícia Oliveira
Orientador: Estronca, Teresa Margarida Roseiro Maria
Keywords: Teacher Training; Physics teaching; Chemistry teaching; Education; Supervised Teaching Practice; Formação de Professores; Ensino de Física; Ensino de Química; Educação; Prática de Ensino Supervisionada
Issue Date: 27-Sep-2023
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio de Mestrado em Ensino de Física e de Química no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário
Place of publication or event: Escola Secundária Infanta D. Maria
Abstract: The Pedagogical Internship, a component of Initiation to Professional Practice, is carried out during the second year of the Masters in Teaching and provides student trainees with contact with school reality and teaching practice.The Initiation to Professional Practice is organized in accordance with the principles in force in Decree-Law n.º 79/2014, of May 14th. It involves observation and collaboration in education and teaching situations and supervised practice in schools, and takes place in classes from different levels and cycles of education and teaching covered by the recruitment group for which the cycle of studies prepares.The Internship Report presented here was prepared within the framework of the Master's Degree in Teaching Physics and Chemistry in the 3rd cycle of Basic Education and in Secondary Education.It comprises the work carried out by the trainee student Joana Couto in the Pedagogical Internship held at High School Infanta D. Maria during the 2022/2023 school year.The internship had pedagogical guidance from teacher Ana Paula Branquinho, and scientific guidance provided by Professor Dr. Teresa Roseiro and Professor Dr. Pedro Vieira Alberto, in the components of Chemistry and Physics, respectively.This internship report is organized into five chapters: General Background, Chemistry Component, Physics Component, Non-teaching Component and Final Considerations. Parallel to the internship, Educational Research Projects were carried out, in Chemistry and Physics, which are also mentioned in this report.
O Estágio Pedagógico, componente de Iniciação à Prática Profissional, é realizado durante o segundo ano dos Mestrados em Ensino e possibilita aos alunos estagiários o contacto com a realidade escolar e a prática docente.A Iniciação à Prática Profissional organiza-se de acordo com os princípios vigentes no Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio. Envolve a observação e colaboração em situações de educação e ensino e a prática supervisionada nas escolas, e realiza-se em turmas dos diferentes níveis e ciclos de educação e ensino abrangidos pelo grupo de recrutamento para o qual o ciclo de estudos prepara.O Relatório de Estágio aqui apresentado foi elaborado no âmbito do Mestrado em Ensino de Física e de Química no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário. Compreende o trabalho desenvolvido pela aluna Estagiária Joana Couto no Estágio Pedagógico realizado na Escola Secundária Infanta D. Maria durante o ano letivo 2022/2023.O estágio teve orientação pedagógica da Professora Ana Paula Branquinho, e orientação científica assegurada pela Professora Doutora Teresa Roseiro e pelo Professor Doutor Pedro Vieira Alberto, nas componentes de Química e Física, respetivamente.O presente relatório de estágio encontra-se organizado em cinco capítulos: Enquadramento Geral, Componente de Química, Componente de Física, Componente não letiva e Considerações Finais. Paralelamente ao estágio, foram realizados dois Projetos de Investigação Educacional, em Química e em Física que, são igualmente referidos neste relatório.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Física e de Química no 3.º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/110810
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
Relatório_Joana.pdf6.71 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

51
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons