Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110260
Title: Abelhas no Recreio: Plano de ação técnico-pedagógico para a promoção da sustentabilidade e biodiversidade do ecossistema agrícola da Escola Profissional de Agricultura e Desenvolvimento Rural de Vagos
Other Titles: Bees at the playground: Technical-pedagogical action plan for the promotion of sustainability and biodiversity of the agricultural ecosystem of the Professional School of Agriculture and Rural Development of Vagos
Authors: Ribeiro, Filipe Sereno Quaresma Teixeira
Orientador: Loureiro, Sílvia Raquel Cardoso Castro
Keywords: Polinização e Polinizadores; Ecoliteracia; Agroecologia; Boas práticas agrícolas; Sustentabilidade Alimentar; Pollination and pollinating; Ecoliteracy; Agroecology; Good Agricultural practices; Food sustainability
Issue Date: 19-Sep-2023
Serial title, monograph or event: Abelhas no Recreio: Plano de ação técnico-pedagógico para a promoção da sustentabilidade e biodiversidade do ecossistema agrícola da Escola Profissional de Agricultura e Desenvolvimento Rural de Vagos
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: The current challenges to agriculture are pressing and force us to rethink current food production systems in favour of sustainable development. Thus, it is crucial to develop technical-pedagogical training that promotes greater agroecological awareness. This report seeks to expose the set of technical-pedagogical initiatives carried out at the Professional School of Agriculture and Rural Development of Vagos, during the academic year 2022/2023. The initiatives developed had the following main objectives: 1) raise awareness among the educational community about the important role of pollinating insects in agricultural ecosystems and the causes identified for their decline; and 2) based on the agronomic context of the school, to increase agricultural practices conducive to its preservation, with a view to promoting the sustainability and biodiversity of the agricultural ecosystem in question. The fulfilment of these objectives promotes the Ecoliteracy of the entire educational community in aspects related to the promotion of biodiversity as a whole, and pollination and pollinators in particular. In the first part, the report objectively frames the theme underlying the internship, referring to how food sustainability depends on ecosystem services that are mediated by the action of pollinating insects (pollination). The report then presents the survey carried out to establish the readiness of students regarding the topic of pollination and pollinators. Subsequently, the various actions carried out at the school in favour of pollinator conservation are described, based on its agronomic framework. The initiatives developed made it possible to mobilize the educational community around a technical-pedagogical project of an interdisciplinary nature, called “Abelhas no Recreio”. In addition, pedagogical actions are described that also led to significant learning, such as the organization of a seminar on the Common Agricultural Policy, open to the surrounding community, and the organization of study visits to agricultural productions, whose horticultural crops depend on entomophilous pollination. Finally, some considerations are made about the increased dynamics and their impact on the educational community. In these considerations, suggestions are also made for future initiatives to continue the work started, aiming at the school's commitment to agricultural practices that promote healthy agricultural ecosystems, with the expected impact on students' learning for an active life, based on a technical-pedagogical matrix that continues to promote greater agroecological awareness.
Os atuais desafios à agricultura são prementes e obrigam a repensar os atuais sistemas de produção alimentar em prol do desenvolvimento sustentável. Assim, é crucial desenvolver formação técnico-pedagógica que promova uma maior consciência agroecológica. O presente relatório procura expor o conjunto de iniciativas técnico-pedagógicas dinamizadas na Escola Profissional de Agricultura e Desenvolvimento Rural de Vagos (EPADRV), no decurso do ano letivo 2022/2023. As iniciativas desenvolvidas tiveram como principais objetivos: 1) sensibilizar a comunidade educativa sobre o importante papel dos insetos polinizadores nos ecossistemas agrícolas e as causas apontadas para o seu declínio; e 2) tendo por base o contexto agronómico da escola, incrementar práticas agrícolas conducentes à sua preservação, com vista à promoção da sustentabilidade e biodiversidade do ecossistema agrícola em questão. O cumprimento destes objetivos promove a Ecoliteracia de toda a comunidade educativa nos aspetos que se relacionam com a promoção da biodiversidade como um todo, e da polinização e os polinizadores em particular. Na primeira parte, o relatório enquadra de forma objetiva a temática subjacente ao estágio, referindo de que forma a sustentabilidade alimentar depende dos serviços dos ecossistemas que são mediados por ação dos insetos polinizadores (polinização). De seguida o relatório apresenta o inquérito efetuado para estabelecer a prontidão dos alunos relativamente ao tema da polinização e polinizadores. Posteriormente, descrevem-se as várias ações dinamizadas na escola em prol da conservação dos polinizadores, tendo por base o seu enquadramento agronómico. As iniciativas desenvolvidas permitiram mobilizar a comunidade educativa envolta de um projeto técnico-pedagógico de natureza interdisciplinar, denominado de “Abelhas no Recreio”. Complementarmente são descritas ações pedagógicas que conduziram igualmente a aprendizagens significativas, como são exemplo a organização de um seminário sobre a Política Agrícola Comum, aberto á comunidade envolvente, e a organização de visitas de estudo a explorações agrícolas, cujas culturas hortofrutícolas dependem da polinização entomófila. Por fim, são tecidas algumas considerações sobre as dinâmicas incrementadas e o impacto das mesmas na comunidade educativa. Nesta resenha, fazem-se também sugestões de iniciativas futuras de forma a dar continuidade ao trabalho iniciado, objetivando o compromisso da escola com as boas práticas agrícolas promotoras de ecossistemas agrícolas saudáveis, com esperado reflexo nas aprendizagens dos alunos para a vida ativa, assente numa matriz técnico-pedagógica que continue a promover uma maior consciência agroecológica.
Description: Dissertação de Mestrado em Recursos Biológicos, Valorização do Território e Sustentabilidade apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/110260
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

24
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons