Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/109992
Title: A importância da investigação narrativa na educação
Other Titles: The importance of narrative reaserch in education
Authors: Rabelo, Amanda Oliveira 
Keywords: Investigação narrativa; Teoria; Método; Narrative research. Theory. Method; Narrative research; Theory; Method
Issue Date: 2011
Publisher: Cortez and Moraes
Serial title, monograph or event: Educacao e Sociedade
Volume: 32
Issue: 114
Abstract: Este artigo apresenta uma análise da importância da investigação narrativa para pesquisar os cotidianos educacionais. Descrevemos a relevância deste tipo de investigação como contribuição à articulação da teoria com a prática, do social com o individual. Também ressaltamos as características deste tipo de investigação, diferenciando duas formas de cognição (narrativa e paradigmática) que proporcionaram a distinção de duas formas de análise dentro das investigações narrativas. Através da descrição destas formas apontamos os pontos positivos e negativos de cada uma delas, mostrando que os dois tipos de investigação não são dicotômicos, podem ser complementares e têm muito a contribuir às investigações educacionais. Enfi m, para contornar as dúvidas que marcam qualquer investigação, é imprescindível considerar todas as questões, inclusive as práticas, e intensifi car os cuidados na busca das bases narrativas para as investigações na educação.
This paper analyzes the importance of research narrative to investigate day-to-day education. It describes the relevance of such research as a contribution to linking theory and practice, the social and the individual. A er highlighting the characteristics of this kind of research, it distinguishes between two forms (narrative and paradigmatic) of cognition and, thus, two forms of analysis within narrative research. It then describes both, pointing out their positive and negative sides to shows that they can be complementary (non-dichotomous) and have much to contribute to educational research. Finally, to bypass the doubts that mark any investigation, all the issues, including practices, must be considered and the care in search of narrative bases to investigate education must be intensifi ed.
URI: http://hdl.handle.net/10316/109992
ISSN: 0101-7330
DOI: 10.1590/S0101-73302011000100011
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

49
checked on Apr 30, 2024

Download(s)

29
checked on Apr 30, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons