Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/108344
Title: | Atividade experimental "hands-on" para o estudo das características de um gerador (pilha voltaica) e de um recetor (voltâmetro) com material simples, de fácil acesso e baixo custo | Other Titles: | Hands-on classroom experiments to study the characteristics of an electric generator (voltaic cell) and receiver (voltameter) using simple, low-cost and easy-access materials | Authors: | Oliveira, Filipa Paixão, José António |
Keywords: | ensino experimental “hands-on”; lei de Ohm generalizada,; gerador e recetor elétrico; voltâmetro e motor elétrico; Experimental teaching “hands-on”; generalized Ohm’s law; electric generator and receptor; voltameter and electric motor | Issue Date: | 2016 | Publisher: | Sociedade Brasileira de Fisica | Serial title, monograph or event: | Revista Brasileira de Ensino de Fisica | Volume: | 39 | Issue: | 1 | Abstract: | No âmbito de um amplo estudo sobre o ensino experimental da Física foram investigadas algumas
causas dos problemas dos alunos portugueses nesta área. Para ajudar a solucionar estes problemas,
procurámos intervir e desenvolver um conjunto de kits experimentais com vários graus de complexidade,
que foram aplicados a duas amostras de estudantes (alunos da pr´e-sele¸c˜ao ol´ımpica e alunos de escolas
secund´arias em Portugal). Neste artigo ´e apresentada uma das experiˆencias simples destes kits “Estudo
das caracter´ısticas de um gerador (pilha voltaica) e de um recetor (voltâmetro)” que foi testada em
ambiente de sala de aula, em algumas escolas. O voltâmetro é construído pelos alunos recorrendo a
materiais de baixo custo e fácil acesso. Apresentamos algumas sugestões metodológicas disponibilizadas
aos professores e os resultados das experiências nos grupos experimental e de controlo. As part of a comprehensive study on the experimental teaching of physics, some causes for the problems faced by Portuguese students in this area were investigated. In order to contribute to the solution of these problems, we developed a set of experimental kits with varying degrees of complexity, which were applied to two samples of students (students of the Physics Olympiads pre-selection cohort and other high school students in Portugal). This article presents one of these kits ”Study of the characteristics of a generator (voltaic cell) and a receiver (voltameter)” which was tested in the classroom environment in some schools. The voltameter (electrolytic cell) is built by students using widely available, low cost materials. Some methodological suggestions made available to the teachers and the results obtained with the two sets of students are also presented. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/108344 | ISSN: | 1806-1117 | DOI: | 10.1590/1806-9126-rbef-2016-0179 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | FCTUC Física - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
Page view(s)
67
checked on Oct 16, 2024
Download(s)
23
checked on Oct 16, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License