Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/104140
Title: A iconografia e a significância histórica. Estudo de caso sobre construção do conhecimento histórico com alunos do 9ºano do Ensino Básico.
Other Titles: Iconography and Historical Significance. Case Study on the construction of historical knowledge with students of the 9th grade of Basic Education.
Authors: Ferreira, Eduardo Filipe Rodrigues Miguel
Orientador: Trindade, Sara Marisa da Graça Dias do Carmo
Keywords: Conhecimento Histórico; Fichas de trabalho; Iconography; Historical Significance; History Teaching; Historical Knowledge; Worksheets; Iconografia; Significância Histórica; Ensino da História
Issue Date: 25-Oct-2022
Serial title, monograph or event: A iconografia e a significância histórica. Estudo de caso sobre construção do conhecimento histórico com alunos do 9ºano do Ensino Básico.
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: History and its teaching contain many scientific and pedagogical dimensions that, each in their own way, contribute for the construction of knowledge, whether in the historiography production or in the students' learning process in relation to the discipline of History. This reality demonstrates that there are several possible studies that articulate History as a science and discipline with society.In this study, we seek, first of all, an analysis of iconography as a historical source and pedagogical resource. Despite continuing to be a somewhat neglected aspect, the use of iconography in History classes in Elementary School and in High School presents itself as an essential part of the students' training. Continued work with students in the context of iconographic analysis provides them with essential knowledge, skills and tools for their life outside of school. On the construction of historical knowledge based on iconography, we add another dimension of History, more specifically one of its structural concepts, the historical significance. This concept focuses on the processes of assigning meanings to students in relation to a particular event or historical agent.The final objective of this study is to associate and compare the results obtained within the scope of iconographic analysis and historical significance. In order to achieve this objective, we developed three worksheets in a 9th grade class on different historical themes. With the application of this resource, we sought to evaluate, systematize and articulate the data collected in order to understand how historical significance contributed to the construction of historical knowledge based on iconography. This possible relationship, which in most cases, would end up being vague or non-existent, as the results did not indicate a direct association between these two aspects.
A História e o seu ensino encerram muitos dimensões científicas e pedagógicas que, cada uma à sua maneira, contribuem para a construção do conhecimento, seja na produção historiografia ou no processo de aprendizagem dos alunos em relação à disciplina de História. Esta realidade demonstra que são vários os estudos possíveis que articulam a História enquanto ciência e disciplina com a sociedade.Neste estudo, procuramos, em primeiro lugar, analisar a iconografia enquanto fonte histórica e recurso pedagógico. Apesar continuar a ser um aspeto algo negligenciado, o uso de iconografia nas aulas de História do 3ºciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresenta-se como uma parte essencial da formação dos alunos. O trabalho continuado com os discentes no âmbito da análise iconográfica fornece-lhes conhecimentos, competências e ferramentas essenciais para a sua vida fora da escola. Sobre a construção do conhecimento histórico baseado em iconografia, adicionamos uma outra dimensão da História, mais concretamente um dos seus conceitos estruturais, a significância histórica. Este conceito centra-se nos processos de atribuição de significados dos alunos em relação a um determinado acontecimento ou agente histórico.O objetivo final deste estudo é associar e comparar os resultados obtidos no âmbito da análise iconográfica e da significância histórica. De modo a atingir este objetivo desenvolvemos três fichas de trabalho numa turma do 9ºano sobre temáticas históricas. Com a aplicação deste recurso procuramos avaliar, sistematizar e articular os dados recolhidos de forma a compreender de que forma a significância histórica contribuía para a construção do conhecimento histórico baseado em iconografia. Possível relação esta, que na maioria dos casos, acabaria por demonstrar-se vaga ou inexistente, pois os resultados não indicaram haver uma associação direta entre estes dois aspetos.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/104140
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
EduardoFerreira_versaofinal.pdf33.79 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

93
checked on Jul 17, 2024

Download(s)

106
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons