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https://hdl.handle.net/10316/102660
Title: | As potencialidades do documento iconográfico no ensino de História | Other Titles: | The potentialities of the iconographic document in History teaching | Authors: | Lopes, Ana Daniela Maia | Orientador: | Ribeiro, Ana Isabel Sacramento Sampaio Trindade, Sara Marisa da Graça Dias do Carmo |
Keywords: | Documento Iconográfico; Evidência; História; Ensino; Iconographic Document; Evidence; History; Teaching | Issue Date: | 12-Jul-2022 | metadata.degois.publication.title: | AS POTENCIALIDADES DO DOCUMENTO ICONOGRÁFICO NO ENSINO DE HISTÓRIA | metadata.degois.publication.location: | Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra | Abstract: | The present study is the result of a research proposal developed within the scope of initiation to professional practice. The objective is to try to validate the Iconographic Documents as a viable and motivating historical source for the construction of historical knowledge. In the same way, it intends to understand how students extract evidence from this type of documents, that is, based on a theoretical basis and with the consequent application of practical strategies, the results that refute or prove their effectiveness are analyzed.The research is carried out in a class of the 10th grade of the scientific-humanistic course of Languages and Humanities, resulting from the internship carried out at Escola Básica e Secundária José Falcão in Miranda do Corvo, in the academic year 2020/2021.A qualitative work based on practical activities developed with students in order to understand “What is the importance of iconographic documents in the construction of learning in history?”. This is the guiding question of the present study, with the following objectives: “evaluating the effectiveness of this resource for understanding the material taught”; “identify how students extract evidence from this type of documents”; “identify the most significant sources for the construction of historical knowledge”.The use of the Iconographic Document in the classroom is imperative in this theme as a source of knowledge and a motivating object in the classroom. Through the analysis of the collected data, we can attest to the effectiveness of this source, verifying a positive evolution on the part of the students, although a continuous work in the analysis of the images is crucial for a visual literacy that is able to assess these sources as evidence and not just as simple information carriers. O presente estudo é resultado de uma proposta de investigação desenvolvida no âmbito da iniciação à prática profissional. O objetivo é tentar validar os Documentos Iconográficos enquanto fonte histórica viável e motivadora para a construção do conhecimento histórico. Pretende, da mesma forma, entender como os discentes retiram evidência deste tipo de documentos, isto é, alicerçada numa base teórica e com consequente aplicação de estratégias práticas, são analisados os resultados que refutam ou comprovam a eficácia dos mesmos. A investigação é desenvolvida numa turma do 10º ano de escolaridade do curso científico-humanísticos de Línguas e Humanidades, decorrente do estágio realizado na Escola Básica e Secundária José Falcão em Miranda do Corvo, no ano letivo 2020/2021. Um trabalho qualitativo baseado em atividades práticas desenvolvidas com os alunos no sentido de compreender “Qual a importância dos documentos iconográficos na construção da aprendizagem em história?”. Esta é a questão orientadora do presente estudo, com os seguintes objetivos: “avaliar a eficácia deste recurso para a compreensão da matéria lecionada”; “identificar como os discentes extraem evidência deste tipo de documentos”; “identificar as fontes mais significativas para a construção do conhecimento histórico”. A utilização do Documento Iconográfico em sala da aula é um imperativo no presente tema enquanto fonte de conhecimento e objeto motivador na sala de aula. Através da análise dos dados recolhidos, podemos atestar a eficácia desta fonte, verificando uma evolução positiva por parte dos discentes, embora seja fulcral um trabalho contínuo na análise das imagens para uma alfabetização visual que seja capaz de aferir estas fontes enquanto evidência e não apenas como simples veiculadoras de informação. |
Description: | Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras | URI: | https://hdl.handle.net/10316/102660 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado |
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