Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/99649
Title: Biblioteca para Desenvolvimento de Aplicações de Realidade Aumentada Baseada em Marcadores Binários
Authors: Patrão, Bruno André Santos
Orientador: Menezes, Paulo
Keywords: Realidade Aumentada; Marcador Binário; Segmentação da Imagem; Pose dos Marcador; Tempo Real; Augmented Reality; Binary Marker; Image Segmentation; Marker Pose; Real Time
Issue Date: Sep-2011
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: O presente trabalho explora a área da Realidade Aumentada e foca-se na integração de objectos virtuais em ambientes reais em tempo real. O objectivo geral é desenvolver uma biblioteca compreensiva e de fácil utilização para integrar no OpenAR e possibilitar a criação de aplicações de Realidade Aumentada. O elemento chave para a interacção com esta biblioteca são os marcadores simples com um código binário criados para fornecer informação sobre o mundo real em tempo real. São descritos e caracterizados os processos que servem de base para o desenvolvimento deste trabalho, nomeadamente a binarização de imagem, a detecção de marcadores, a extracção e aplicação da pose a objectos virtuais. Os resultados deste trabalho comprovam a importância e utilidade de implementar um sistema de Realidade Aumentada desta natureza em diferentes áreas, tais como a interacção homem-máquina, o entretenimento, a educação, a medicina/psicologia e a indústria. Como trabalho futuro, são propostas melhorias ao nível da visualização e realismo dos ambientes virtuais.
The present work explores the area of Augmented Reality and focus on the integration of virtual objects within real ambient in real time. The main objective is to develop a comprehensive library of easy utilization in order to integrate on OpenAR and improve the possibility of create Augmented Reality applications. The key element for the interaction with that library is simple markers with a binary code created to deliver information about the real world in real time. The processes that compose the basis to the development of this work are here exposed and characterized, namely the image binarization, the markers detection, the extraction and application of pose to virtual objects. This work results prove the importance and utility of an Augmented Reality system implantation of this nature in different areas, such as human-computer interaction, entertainment, education, medicine/psychology and industry. As a proposition for future work, improvements in the visualization and realism of virtual ambient are also presented.
Description: Dissertação de Mestrado em Engenharia Electrotécnica e de Computadores, Tecnologias de Informação Visuail, apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra.
URI: https://hdl.handle.net/10316/99649
Rights: openAccess
Appears in Collections:FCTUC Eng.Electrotécnica - Teses de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
dissertacaoMTIV_BrunoPatrao.pdf26.83 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

69
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

33
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.