Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/98072
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAlves, Artur Luís Gonçalves de Azevedo Rebelo-
dc.contributor.advisorRebelo, Sérgio Miguel Martins-
dc.contributor.authorGonçalves, Ricardo da Cruz-
dc.date.accessioned2022-02-02T23:05:02Z-
dc.date.available2022-02-02T23:05:02Z-
dc.date.issued2021-11-10-
dc.date.submitted2022-02-02-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/98072-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Design e Multimédia apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia-
dc.description.abstractNowadays, people are constantly being presented with large amountsof information from street, TV and online advertising. This fact makesit difficult for people to pay attention to all that information and evenmore difficult for graphic designers to make messages pass throughover competing communication artefacts. To catch attention and beabsorbed, communication artefacts such as posters have been changing over time, seeking more engaging ways of presenting informationand passing messages. For example, by making posters moving anddisplaying these in digital mupis. Nevertheless, in the digital era, welive in, moving ads have already started to be a constant, so the battlefor attention remains up and new engaging techniques must be adopted. This dissertation intends to explore digital technologies to createmore engaging and communicative posters. In that sense, we presenta set of interactive moving posters that display information accordingto the viewer’s actions and environmental data. To conduct the developments, we have worked over the theme Metamorphosis, namely, thecurrent environmental metamorphosis of the planet Earth. The posters were compiled into an online exhibition so one can experience andinteract with them. Lastly, user testing was conducted to assess whether the proposed solutions were more effective over existing posterformats, such as static and moving posters. Although the results mustbe supported by further testing, these suggested that the adoptionof interactive techniques may be a viable solution for creating moreattractive and engaging communication artefacts.eng
dc.description.abstractNos dias de hoje, as pessoas são constantemente abalroadas porgrandes quantidades de informação através de publicidade na rua, TVe até online. Por esse motivo, torna-se cada vez mais difícil desenharartefactos de comunicação capazes de competir com os demais e detransmitir uma mensagem ao respetivo público alvo de uma formaeficaz. Para chamarem a atenção e serem absorvidos, os diversos artefatos de comunicação, como cartazes, têm vindo a evoluir ao longodo tempo, procurando formas mais atrativas de apresentar informaçãoe transmitir mensagens. Por exemplo, animando elementos dos cartazes e exibindo-os em mupis digitais. Ainda assim, na era digital emque vivemos, os anúncios em movimento começam cada vez mais aser uma constante, pelo que a batalha por atenção contínua e novastécnicas devem ser adotadas. Esta dissertação pretende explorar tecnologias digitais para criar cartazes mais atrativos e comunicativos.Nesse sentido, é apresentado um conjunto de cartazes interativos quealteram a informação exibida de acordo com as ações do espectador eos dados ambientais. Para conduzir os desenvolvimentos, trabalhou-sesobre o tema Metamorfose, mais especificamente, a atual metamorfoseambiental do planeta Terra. Os cartazes foram compilados numa exposição online para que fosse possível experienciá-los e interagir comeles. Por último, foram realizados testes de utilizador para perceber seas soluções propostas eram ou não mais eficazes do que formatos decartaz existentes, como cartazes estáticos e cartazes animados. Emboraos resultados devam ainda ser suportados por mais testes, estes sugeriram que a adoção de técnicas interativas pode ser uma solução viávelpara a criação de artefatos de comunicação mais atraentes e envolventes.por
dc.language.isoeng-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectPoster Designeng
dc.subjectGraphic Designeng
dc.subjectAlgorithmic Designeng
dc.subjectHuman Computer Interactioneng
dc.subjectComputer visioneng
dc.subjectDesign de Cartazespor
dc.subjectDesign Gráficopor
dc.subjectDesign Algorítmicopor
dc.subjectInteração Humano Computadorpor
dc.subjectVisão por Computadorpor
dc.titleMetamorphosis experiments in the design of interactive moving posterseng
dc.title.alternativeMETAMORPHOSIS EXPERIMENTS IN THE DESIGN OF INTERACTIVE MOVING POSTERSpor
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationDEI - FCTUC-
degois.publication.titleMETAMORPHOSIS EXPERIMENTS IN THE DESIGN OF INTERACTIVE MOVING POSTERSeng
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid202921344-
thesis.degree.disciplineÁudio-visuais e produção dos media-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Design e Multimédia-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Ciências e Tecnologia - Departamento de Engenharia Informática-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorGonçalves, Ricardo da Cruz::0000-0002-6763-4548-
uc.degree.classification17-
uc.degree.presidentejuriMachado, Fernando Jorge Penousal Martins-
uc.degree.elementojuriMendes, António José Nunes-
uc.degree.elementojuriRebelo, Sérgio Miguel Martins-
uc.contributor.advisorAlves, Artur Luís Gonçalves de Azevedo Rebelo-
uc.contributor.advisorRebelo, Sérgio Miguel Martins::0000-0002-7276-8727-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypemasterThesis-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1en-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Metamorphosis_Ricardo_Goncalves.pdf39.88 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons