Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/97691
Title: Défice de Atenção e Hiperatividade e Fatores Socioeconómicos em Crianças: Uma Revisão Bibliográfica Clássica em 2019
Other Titles: Attention Deficit Disorder with Hyperactivity and Socioeconomic Factors in Children: A classic bibliographic revision in 2019
Authors: Figueiredo, Inês Nunes
Orientador: Santiago, Luiz Miguel de Mendonça Soares
Keywords: PHDA; FATORES SOCIOECONÓMICOS; CLASSE SOCIAL; ADHD; SOCIOECONOMIC FACTORS; SOCIAL CLASS
Issue Date: 20-Jan-2020
Serial title, monograph or event: Défice de Atenção e Hiperatividade e Fatores Socioeconómicos em Crianças: Uma Revisão Bibliográfica Clássica em 2019
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Introdução: A perturbação de hiperatividade e défice de atenção (PHDA) é uma das perturbações mentais da criança mais conhecidas. Tendo esta cada vez maior prevalência entre as nossas crianças e sendo rodeada de tantos falsos conceitos acerca da mesma, torna-se essencial esclarecer a sua sintomatologia assim como clarificar quais as crianças que incorrem num maior risco de vir a desenvolver esta perturbação. Sendo uma doença de causa multifatorial, neste artigo pretende-se fazer uma revisão clássica da literatura dos últimos 5 anos acerca da associação entre a PHDA e alguns fatores socioeconómicos, tais como, dificuldades financeiras, baixo nível educacional dos pais, desestruturação familiar, baixa idade materna aquando do nascimento da criança, entre outras.Objetivos: Este estudo tem como objetivo identificar a associação entre fatores socioeconómicos e esta patologia, assim como identificar as crianças com maior risco de desenvolver esta perturbação. Métodos: Fez-se uma revisão clássica exaustiva de artigos de revisão e artigos originais desde 2014 publicados no PubMed, usando como termos de pesquisa “Perturbação de Hiperatividade e Défice de Atenção”, “Fatores Socioeconómicos” e “Classe Social”, em diversas combinações. Resultados: Dos 16 estudos avaliados, em 15 foi demonstrada uma relação significativa entre a existência de problemas socioeconómicos e uma maior prevalência da PHDA, sendo que o estudo restante, embora também conclua esta relação, não a considera significativa. Conclusão: Não se concluiu sobre qual ou quais os fatores socioeconómicos que têm mais influência na perturbação e em que medida estes a influenciam pois os diversos estudos ponderaram diferentes fatores socioeconómicos, aplicando diversas escalas de medida. Existe associação entre mais baixa classificação socio-económico-familiar e maior risco de desenvolver PHDA.
Introduction: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most common child's mental disorders. With this increasing prevalence among children and the fact that it’s being affected by fake concepts, it is essential to clarify all the symptomatology as well as to clarify which children are most at risk of developing this disorder.As this is a multifactorial disease, this article intends to make a classic review of the literature of the last 5 years about the association between ADHD and some socioeconomic factors, such as economic difficulties, low parental education, family breakdown, parental age at birth of the child, among others.Objective: This study aims to identify an association between socioeconomic factors and this condition, as well as to identify children at higher risk of developing this disorder Methods: The method used to write this article was an exhaustive review of Systematic Reviewed Articles and Original Papers in Pubmed using terms like “Social Class”, “Attention Deficit Disorder with Hyperactivity” and “Socioeconomic Factors” in several combinations since 2014. In addition, i also consulted related websites and books to justify some questions and get more knowledge about this topic. Results: Of the 16 studies evaluated, 15 showed a significant relationship between socioeconomic problems and a higher prevalence of ADHD, with one remaining study with a different conclusion, although also finding this relation, without considering it statistically significant. Conclusions: It was not possible to conclude on which socioeconomic factors most affect this disturb and the extent of the influence of this factors in this disease because all the studies differ on socioeconomic factors, applying various measurement variations, however, ADHD is linked to poor family socio-economic status.
Description: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina
URI: https://hdl.handle.net/10316/97691
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Trabalho Final - Inês Nunes Figueiredo.pdf413.16 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

56
checked on Sep 24, 2024

Download(s)

83
checked on Sep 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons