Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/97033
Title: O Tráfego de Bens Arqueológicos no Século XIX. Estudo da Coleção Teresa Cristina no Museu Nacional do Rio de Janeiro
Other Titles: The Traffic of Archaeological Assets in the 19th Century. Study of the Teresa Cristina Collection at the National Museum of Brazil
Authors: Rodriguez, Débora Lagreca
Orientador: Catarino, Helena Maria Gomes
Keywords: Arqueologia; Teresa Cristina; Coleção; Museu Nacional; Pompeia; Archaeology; Teresa Cristina; Collection; National Museum of Brazil; Pompeii
Issue Date: 20-Oct-2021
Serial title, monograph or event: O Tráfego de Bens Arqueológicos no Século XIX. Estudo da Coleção Teresa Cristina no Museu Nacional do Rio de Janeiro
Place of publication or event: Instituto de Arqueologia da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Abstract: Devido ao movimento conhecido como Grand Tour, iniciado no século XVI, o mundo passou ase interessar pela Antiguidade Clássica. Ao juntar este interesse ao Iluminismo, no século XVIII, foicriada a Arqueologia enquanto disciplina científica, com metodologia e técnicas próprias, aposentandoassim o personagem do Antiquário como único responsavel por estudar a história em prol dosurgimento da figura do Arqueólogo.Com o passar dos anos e a ampla difusão por todos os Estados existentes das descobertasfeitas, esse interesse se desenvolveu também na elite brasileira. A chegada da princesa napolitanaTeresa Cristina Maria di Borbone Due-Sicilie para assumir o posto de terceira Imperatriz Consorte doBrasil levou consigo a oportunidade de ser criado no Novo Mundo um Museu de AntiguidadesClássicas. Amante da Arqueologia, a princesa levou consigo peças provenientes de escavaçõesrealizadas na região de Pompeia, considerado sítio supremo para estudos e descobertas sobre osromanos antigos devido ao quase perfeito estado de conservação em que se encontravam as ruínasda cidade, com suas decorações e objetos de uso cotidiano.Esta dissertação conta um pouco da história do Grand Tour e do surgimento da Arqueologia edo Colecionismo de objetos antigos, para poder chegar ao ponto principal: a coleção montada pelaImperatriz Teresa Cristina no Museu Nacional da cidade do Rio de Janeiro, formada principalmentepor peças enviadas diretamente do Museo Borbonico de Nápoles com o aval de seu irmão, o ReiFerdinando II das Duas Sicílias.Em vista do terrível incêndio que atingiu o museu em 2 de setembro de 2018, foi feito aindaum catálogo com as imagens disponíveis de algumas das peças pertencentes à coleção, muitas dasquais hoje danificadas, e algumas para sempre perdidas, em uma tentativa de salvar a memóriadaquela que um dia foi a maior coleção de Arqueologia Clássica da América Latina.
Due to the movement known as the Grand Tour, started in the 16th century, the world becameinterested in Classical Antiquity. By joining this interest to the Enlightenment, in the 18th century,Archeology was created as a scientific discipline, with its own methodology and techniques, thusretiring the character of the Antiquarian as the only one responsible for studying history in favor of theappearance of the figure of the Archaeologist.With the passing of years and the wide dissemination of the discoveries made throughout theexisting States, this interest also developed in the Brazilian elite. The arrival of Neapolitan PrincessTeresa Cristina Maria di Borbone Due-Sicilie to assume the post of third Empress Consort of Brazilbrought with it the opportunity to create a Museum of Classical Antiquities in the New World. A loverof archeology, the princess took with her pieces from excavations carried out in the Pompeii region,considered the supreme site for studies and discoveries about the ancient Romans due to the almostperfect state of conservation of the ruins of the city, with their decorations and objects of everyday use.This dissertation tells a little about the history of the Grand Tour and the emergence ofArcheology and Collecting antique objects, to get to the main point: the collection assembled byEmpress Teresa Cristina at the National Museum of Brazil, in the city of Rio de Janeiro, mostly made upof pieces sent directly from the Museo Borbonico of Naples with the endorsement of his brother, KingFerdinand II of the Two Sicilies.In view of the terrible fire that hit the museum on September 2, 2018, a catalog was also madewith the available images of some of the pieces belonging to the collection, many of which are nowdamaged, and some are lost forever, in an attempt to save the memory of what was once the largestcollection of Classical Archeology in Latin America.
Description: Dissertação de Mestrado em Arqueologia e Território apresentada à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/97033
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
DeboraRodriguez.pdf5.42 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

91
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

266
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons