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https://hdl.handle.net/10316/95514
Title: | Gameplay Analytics for Game Design Insights | Other Titles: | Gameplay Analytics for Game Design Insights | Authors: | Rocha, Luís Filipe Cardoso | Orientador: | Roque, Licínio Gomes | Keywords: | Experiência de jogador; Gameplay Metrics; Visualização de Informação; Gameplay Analytics; Player Experience; Gameplay Metrics; Information Visualization; Gameplay Analytics | Issue Date: | 15-Jul-2021 | Serial title, monograph or event: | Gameplay Analytics for Game Design Insights | Place of publication or event: | Maria Adelaide - Resposta Aleatória L.da | Abstract: | Understanding player behavior has become an essential task for game designers to discover gameplay patterns and, consequently, improve the game experience. In this project, we aim to address the challenge of understanding player experience, through the use of gameplay metrics. Specifically, it investigates whether gameplay data is able to convey information about why players behave in a particular way when playing video games. To achieve this, we designed and implemented an analytic platform that enables game designers and game researchers to obtain useful insight over gameplay metrics, by providing analysis and data mining tools in conjunction with a dashboard structure. To assess the work developed, a user evaluation was carried out with a selection of 5 testers, based on their backgrounds. A dataset containing gameplay metrics about the game “Machines of Disquiet” was given to each participant. Following, they were asked to accomplish a set of tasks, answer quantitative and qualitative questions, and idealize possible analysis perspectives. The results showed that the platform comprises helpful tools to assist the users to fulfill their objectives/tasks and motivates the users to instigate new patterns in the gameplay. In summary, we ascertain that the platform developed, utilizing data mining and analytics methods and techniques, allowed the users to acquire and examine meaningful insight about player experience and behavior through the use of gameplay data, i.e., gameplay metrics. Entender o comportamento do jogador tornou-se uma tarefa essencial para os designers descobrirem os padrões de jogabilidade e, consequentemente, melhorar a experiência do jogo. Neste projeto, pretendemos abordar o desafio de compreender a experiência do jogador, através do uso de gameplay metrics. Mais especificamente, se os dados do jogo são capazes de transmitir o porquê do comportamento dos jogadores, ao jogar vídeo jogos. Para isto, conceptualizámos e implementamos uma plataforma de analítica que permite a designers e investigadores de jogos adquirir conhecimentos mais discriminados sobre gameplay metrics, fornecendo ferramentas de análise e mineração de dados em conjunto com uma estrutura de dashboard.Para avaliar o trabalho desenvolvido, foi realizada uma avaliação com um grupo de 5 participantes, selecionados pela sua experiência neste contexto. A cada um, foi entregue um conjunto de dados contendo gameplay metrics sobre o jogo “Machines of Disquiet”. De seguida, foram solicitados a realizar um conjunto de tarefas, responder a questões quantitativas e qualitativas e formular possíveis perspectivas de análise. Os resultados mostraram que a plataforma contém ferramentas úteis para auxiliar os utilizadores a cumprir os seus objetivos e que os motiva a questionar sobre novos padrões de jogabilidade. Numa forma geral é possível concluir que, recorrendo a métodos e técnicas de mineração de dados e analítica, o nosso projeto permitiu a descoberta de experiência de jogo usando gameplay metrics. |
Description: | Dissertação de Mestrado em Design e Multimédia apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia | URI: | https://hdl.handle.net/10316/95514 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado |
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