Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/94928
Title: Um olhar sobre o trabalho digno em jovens adultos em Portugal.
Other Titles: A look into decent work in young adults in Portugal
Authors: Menezes, Tiago Manuel Andrade
Orientador: Ferreira, Joaquim Armando Gomes Alves
Keywords: Trabalho Digno; Investigação Qualititiva; Jovens adultos; Decent Work; Psychology of Working Theory; Qualitative research
Issue Date: 29-Oct-2019
Serial title, monograph or event: Um olhar sobre o trabalho digno em jovens adultos em Portugal.
Place of publication or event: FPCEUC
Abstract: The transiction phase in one's life, is a moment where experimentation, habituation and conflicts happens, but just how is the transiction done from studying in college into the job market? How is work percepted by someone who has concluded his studies? To understand better the questions asked it is necessary to understand how young adults concebe some of the concepts work related, namely decent work and decent life. This investigation had the propouse of understanding which mechanisms give arise to decent work, and to compreehend wich implications does decent work have in regards of meeting necessities, self realization in work and general well-being, in Portuguese culture.This study was based largely by the Psychology of Working Theory, therefore we tried to establish a connection between the five original categories (safe work conditions both phisically and psychologically; free time for rest and leisure; organizational values that respects personal values; adequate compensation; acess to healthcare). In the sample gathered there are categories that didn't belong to the main considerations in the Psychology of Working Theory, that help explain the concept of decent work. The categories: personal development; self realization; career progression; habitate in a safe place; and having acess to a higher education; all show up when analizing the data recollected with 17,41% of the total frequency, in the entreviews, the remaining percentage is attirbuted to the five original categories.
Uma transição na vida de uma pessoa, é uma altura de experimentação, habituação e conflito, mas como é que a transição do ensino superior se liga com a entrada no mercado de trabalho? De que forma é percecionado o trabalho, para alguém que concluiu um curso do ensino superior? Para compreender melhor as perguntas colocadas, é necessário perceber como é que os jovens adultos concebem alguns conceitos relacionados com o trabalho, nomeadamente o trabalho digno e a vida digna. A investigação como propósito perceber quais os mecanismos que originam o trabalho digno, e compreender ainda que implicações tem o trabalho digno em relação à satisfação de necessidades, à realização pessoal no trabalho e o bem-estar, tudo isto na cultura Portuguesa.Este estudo foi baseado em grande parte pela Psychology of Working Theory, como tal procurou-se estabelecer uma ligação das cinco categorias originais da teoria (condições de trabalho seguras; tempo livre para lazer e descanso; valores organizacionais em complementaridade com valores pessoais; remuneração adequada; acesso adequado a serviços de saúde). Na amostra recolhida existem categorias que não constavam na Psychology of Working Theory e que ajudam a explicar o conceito de trabalho digno. As categorias desenvolvimento pessoal; realização pessoal; progressão de carreira; habitar num local seguro; e ter acesso a uma instrução superior; surgem na análise dos dados recolhidos com 17,41% de frequência na contagem de todas as entrevistas, o restante é atribuído às cinco categorias originais.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/94928
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

108
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

145
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons