Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/93886
Title: Avaliação de um componente do sistema anti-ice do Airbus 330
Other Titles: Evaluation of a Component of an Airbus 330 Anti-ice System
Authors: Rocha, Inês Faria
Orientador: Piedade, Ana Paula da Fonseca
Keywords: Airbus; Sistema anti-gelo; Inconel® 625; Revestimento por plasma spraying; WC-Co; Airbus; Anti-ice System; Inconel® 625; Plasma spraying coating; WC-Co
Issue Date: 13-Nov-2020
Serial title, monograph or event: Avaliação de um componente do sistema anti-ice do Airbus 330
Place of publication or event: Departamento de Engenharia Mecânica
Abstract: The present work addresses the problems that exist in a duct component of the Airbus A330 anti-ice system. The study could not have been carried out without the collaborationof the airline 'TAP Portugal', which provided several manuals and procedures related to the component under analysis.Inconel® 625 is a material of choice in aeronautical industry, namely in anti-ice ducts fabric. This preference is due to the excellent varied proprieties of the superalloy, nickel based, of which stands out the efficient behavior when subjected to high temperatures and highly corrosive environments. However, the anti-ice duct, which belongs to an Airbus 330, and the respective coating present a marked wear that makes it impossible to use.Thus, the aim of this dissertation goes through the analyze of the properties of the Inconel® 625 duct and the WC-12%Co ceramic coating, applied by plasma spray technique. Having this in mind, microstructure, morphology, chemical and phasic composition and adhesion of the coating to the base material would be evaluated, in order to understand the way these factors influence the performance of the duct and coating set.Due to the pandemic installed in our country, caused by SARS-CoV-2, the application of experimental methods became impossible. However, an experimental hypothesis was made through which it was intended to discuss the possible causes of the observed failures and to propose solutions for increasing the lifetime of both the metallic tube and the ceramic coating.
O presente trabalho aborda os problemas que existem num componente da conduta do sistema anti-congelamento da aeronave Airbus A330. O estudo não poderia ter sido efetuado sem o auxílio da companhia aérea 'TAP Portugal', que disponibilizou vários manuais e procedimentos relativos ao componente em análise.O Inconel® 625 é um material de eleição para aplicação na indústria aeronáutica, nomeadamente no fabrico dos tubos anti-ice. Esta preferência deve-se à excelente panóplia de propriedades desta superliga, à base de níquel, destacando-se o seu eficiente comportamento quando sujeita a temperaturas elevadas e ambientes altamente corrosivos. No entanto, o tubo anti-ice, pertencente ao Airbus 330, e o respetivo revestimento apresentam um desgaste acentuado que torna inviável a sua utilização.Assim, o objetivo desta dissertação passa por analisar as propriedades do tubo de Inconel® 625 e do revestimento cerâmico de WC-12%Co, aplicado através da técnica de plasma spray. Neste contexto, seriam avaliadas a microestrutura, a morfologia, a composição química e fásica e a adesão do revestimento ao substrato do material base, de modo a perceber de que forma estas influenciam o desempenho do conjunto.Devido à pandemia instalada no nosso país, causada pelo SARS-CoV-2, tornou-se impossível a aplicação dos métodos experimentais. No entanto, foi realizada uma hipótese experimental através da qual se pretendia discutir as eventuais causas das falhas observadas e propor soluções para o aumento do tempo de vida tanto do tubo metálico como do revestimento cerâmico.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Engenharia Mecânica apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/93886
Rights: embargoedAccess
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