Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/93711
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Fernandes, Anabela Santos | - |
dc.contributor.author | Martinho, Ana Rita Jorge | - |
dc.date.accessioned | 2021-03-18T23:02:53Z | - |
dc.date.available | 2021-03-18T23:02:53Z | - |
dc.date.issued | 2020-12-03 | - |
dc.date.submitted | 2021-03-18 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316/93711 | - |
dc.description | Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Português no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras | - |
dc.description.abstract | This work was developed in the context of the Master in Portuguese Teaching in the 3rd Cycle of Basic Education and in Secondary Education, from the Faculty of Letters of the University of Coimbra. It intends to describe the activities carried out with two 7th grade classes throughout the supervised pedagogical practice, in the José Ferreira Pinto Basto Basic School, Aveiro district, in 2019/2020. In addition, the explicit teaching of the written production phases and of the connectors from the scientific-didactic point of view are also explored. After the description of the socio-educational context where the internship took place, an explanation of the activities that were developed with the students of the two classes is carried out. Along with the mentioned explanation, it is presented an analysis and interpretation of the data collected from the observation of the students' work and the application of the data collection instruments. The second part of this report presents the analysis and interpretation of data related to the phases of written production and the use of connectors. In fact, the activities carried out made it possible to conclude that, in the writing domain, through the stages of written production and with the use of connectors, students are able to develop more cohesive and well-structured texts.This work was developed in the context of the Master in Portuguese Teaching in the 3rd Cycle of Basic Education and in Secondary Education, from the Faculty of Letters of the University of Coimbra. It intends to describe the activities carried out with two 7th grade classes throughout the supervised pedagogical practice, in the José Ferreira Pinto Basto Basic School, Aveiro district, in 2019/2020. In addition, the explicit teaching of the written production phases and of the connectors from the scientific-didactic point of view are also explored. After the description of the socio-educational context where the internship took place, an explanation of the activities that were developed with the students of the two classes is carried out. Along with the mentioned explanation, it is presented an analysis and interpretation of the data collected from the observation of the students' work and the application of the data collection instruments. The second part of this report presents the analysis and interpretation of data related to the phases of written production and the use of connectors. In fact, the activities carried out made it possible to conclude that, in the writing domain, through the stages of written production and with the use of connectors, students are able to develop more cohesive and well-structured texts. | eng |
dc.description.abstract | Este trabalho, desenvolvido no contexto do Mestrado em Ensino de Português no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, tenciona descrever as atividades realizadas com duas turmas de 7º ano ao longo da prática pedagógica supervisionada, na Escola Básica José Ferreira Pinto Basto, distrito de Aveiro, em 2019/2020. Além disso, ainda é explorado o ensino explícito das fases de produção escrita e também dos conectores sob o ponto de vista científico-didático.Após a descrição do contexto socioeducativo onde foi concretizado o estágio, é realizada uma explicação das atividades que foram desenvolvidas com os alunos das duas turmas, assim como, a análise e interpretação dos dados recolhidos, a partir da observação dos trabalhos dos alunos e da aplicação dos instrumentos de recolha de dados.Na segunda parte do presente relatório é apresentada a análise e interpretação dos dados relativos às fases de produção escrita e ao uso dos conectores. Na verdade, as atividades executadas possibilitaram concluir que, no domínio da escrita, através das fases de produção escrita e com o uso dos conectores, os alunos conseguem desenvolver textos mais coesos e bem estruturados.Este trabalho, desenvolvido no contexto do Mestrado em Ensino de Português no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, tenciona descrever as atividades realizadas com duas turmas de 7º ano ao longo da prática pedagógica supervisionada, na Escola Básica José Ferreira Pinto Basto, distrito de Aveiro, em 2019/2020. Além disso, ainda é explorado o ensino explícito das fases de produção escrita e também dos conectores sob o ponto de vista científico-didático.Após a descrição do contexto socioeducativo onde foi concretizado o estágio, é realizada uma explicação das atividades que foram desenvolvidas com os alunos das duas turmas, assim como, a análise e interpretação dos dados recolhidos, a partir da observação dos trabalhos dos alunos e da aplicação dos instrumentos de recolha de dados.Na segunda parte do presente relatório é apresentada a análise e interpretação dos dados relativos às fases de produção escrita e ao uso dos conectores. Na verdade, as atividades executadas possibilitaram concluir que, no domínio da escrita, através das fases de produção escrita e com o uso dos conectores, os alunos conseguem desenvolver textos mais coesos e bem estruturados. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.rights | openAccess | - |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.subject | escrita | por |
dc.subject | planificação | por |
dc.subject | textualização | por |
dc.subject | revisão | por |
dc.subject | conectores | por |
dc.subject | planning | eng |
dc.subject | textualization | eng |
dc.subject | review | eng |
dc.subject | connectors | eng |
dc.subject | writing | eng |
dc.title | A Escrita e a Narração: Aplicação Didática no 7.° Ano | por |
dc.title.alternative | Writing and Narration: Didactic Application in the 7th Year | eng |
dc.type | masterThesis | - |
degois.publication.location | Fluc | - |
degois.publication.title | A Escrita e a Narração: Aplicação Didática no 7.° Ano | por |
dc.peerreviewed | yes | - |
dc.identifier.tid | 202674525 | - |
thesis.degree.discipline | Formação de Professores em áreas disciplinares específicas | - |
thesis.degree.grantor | Universidade de Coimbra | - |
thesis.degree.level | 1 | - |
thesis.degree.name | Mestrado em Ensino de Português no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário | - |
uc.degree.grantorUnit | Faculdade de Letras | - |
uc.degree.grantorID | 0500 | - |
uc.contributor.author | Martinho, Ana Rita Jorge::0000-0003-4140-7133 | - |
uc.degree.classification | 13 | - |
uc.degree.presidentejuri | Machado, Ana Maria Silva | - |
uc.degree.elementojuri | Loureiro, Ana Paula Oliveira | - |
uc.degree.elementojuri | Fernandes, Anabela Santos | - |
uc.contributor.advisor | Fernandes, Anabela Santos | - |
item.fulltext | Com Texto completo | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.languageiso639-1 | pt | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.openairetype | masterThesis | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
crisitem.advisor.researchunit | CELGA-ILTEC – Research Centre for General and Applied Linguistics | - |
crisitem.advisor.researchunit | CEIS20 - Centre of 20th Century Interdisciplinary Studies | - |
crisitem.advisor.orcid | 0000-0001-5468-2826 | - |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AnaMartinho_versaofinal.pdf | 4.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
145
checked on Oct 9, 2024
Download(s)
253
checked on Oct 9, 2024
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License