Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/93408
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Aidos, Maria Isabel Carvalho Gomes Caldeira Sampaio dos | - |
dc.contributor.author | Lobo, Maria Ana Coelho Alberto | - |
dc.date.accessioned | 2021-03-10T23:04:56Z | - |
dc.date.available | 2021-03-10T23:04:56Z | - |
dc.date.issued | 2019-10-22 | - |
dc.date.submitted | 2021-03-10 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316/93408 | - |
dc.description | Dissertação de Mestrado em Estudos de Cultura, Literatura e Línguas Modernas apresentada à Faculdade de Letras | - |
dc.description.abstract | Black Lives Matter é um movimento de protesto que surgiu em 2013, despoletado pela morte de Trayvon Martin, um adolescente negro alvejado por um agente da polícia branco. O agente, George Zimmerman, foi absolvido o que suscitou o protesto da comunidade afro-americana. Este não foi o primeiro nem o último caso do uso de brutalidade policial desnecessária contra afro-americanos, uma vez que a supremacia branca e o racismo ainda estão muito presentes nos E.U.A. Muitos artistas afro-americanos começaram a usar a sua arte (música, literatura, cinema, etc.) como uma forma de protesto contra as injustas mortes de adolescentes negros. Numa longa tradição de protesto desde os tempos da escravatura, Angie Thomas, Nic Stone e Jay Coles, são três jovens escritores afro-americanos que escreveram romances infanto-juvenis que denunciam a identificação por perfil racial e a violência policial. The Hate U Give (2017), Dear Martin (2017) e Tyler Johnson Was Here (2018) são, respetivamente, os romances selecionados como exemplos do papel que a ficção infanto-juvenil pode ter como instrumento político para promover a auto-consciência, a auto-estima e a capacitação de adolescentes negros. Este objetivo exigiu uma contextualização numa experiência afro-americana mais vasta, na questão do racismo nos Estados Unidos e também na luta dos afro-americanos por um lugar no cânone literário. Com esta dissertação o meu objetivo é sensibilizar as pessoas para a violência contra os negros existente nos Estados Unidos da América. | por |
dc.description.abstract | Black Lives Matter is a protest movement that began in 2013 triggered by the shooting of Trayvon Martin, an unarmed black teenager who was murdered by a white police officer. The police officer, George Zimmerman, was acquitted from his crimes which raised the protest within the African-American community. This was neither the first nor the last case of unnecessary police brutality against African-Americans since white supremacy and racism are still very present in the U.S.A. Many African-American artists started using their art (music, literature, cinema, etc.) as a form of protest against the unjust deaths of black teenagers. Following a long tradition of protest since slavery times, Angie Thomas, Nic Stone and Jay Coles, three young African-American writers wrote Young Adult novels as a way of denouncing racial profiling and state violence and raising social awareness among young people (black and white). The Hate U Give (2017), Dear Martin (2017) and Tyler Johnson Was Here (2018) are, respectively, the novels I selected as examples of the role YAF may have as a political tool for African-American teenagers' self-awareness, self-esteem and empowerment. This demanded a contextualization in a larger African-American experience, American racism and the struggle of African Americans to conquer a space in the American literary canon that was majorly white. With this dissertation my aim is to raise awareness to the ongoing violence against black people in the United States of America. | eng |
dc.language.iso | eng | - |
dc.rights | openAccess | - |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | - |
dc.subject | Ficção infanto-juvenil | por |
dc.subject | Black Lives Matter | por |
dc.subject | Cultura afro-americana | por |
dc.subject | Racismo | por |
dc.subject | Direitos civis | por |
dc.subject | Young Adult Fiction | eng |
dc.subject | Black Lives Matter | eng |
dc.subject | Afro-American culture | eng |
dc.subject | Racism | eng |
dc.subject | Civil Rights | eng |
dc.title | African-American Young Adult Fiction and the Fight for Rights | eng |
dc.title.alternative | Ficção infanto-juvenil afro-americana e a luta pelos direitos | por |
dc.type | masterThesis | - |
degois.publication.location | Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra | - |
degois.publication.title | African-American Young Adult Fiction and the Fight for Rights | eng |
dc.peerreviewed | yes | - |
dc.identifier.tid | 202385957 | - |
thesis.degree.discipline | Línguas e Literaturas Modernas | - |
thesis.degree.grantor | Universidade de Coimbra | - |
thesis.degree.level | 1 | - |
thesis.degree.name | Mestrado em Estudos de Cultura, Literatura e Línguas Modernas | - |
uc.degree.grantorUnit | Faculdade de Letras | - |
uc.degree.grantorID | 0500 | - |
uc.contributor.author | Lobo, Maria Ana Coelho Alberto::0000-0002-9801-1749 | - |
uc.degree.classification | 17 | - |
uc.degree.presidentejuri | Silva, Maria de Fátima Gil Rodrigues da | - |
uc.degree.elementojuri | Aidos, Maria Isabel Carvalho Gomes Caldeira Sampaio dos | - |
uc.degree.elementojuri | Canelo, Maria José Florentino Mendes | - |
uc.contributor.advisor | Aidos, Maria Isabel Carvalho Gomes Caldeira Sampaio dos::0000-0002-2850-7423 | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.fulltext | Com Texto completo | - |
item.openairetype | masterThesis | - |
item.languageiso639-1 | en | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
crisitem.advisor.researchunit | CES – Centre for Social Studies | - |
crisitem.advisor.parentresearchunit | University of Coimbra | - |
crisitem.advisor.orcid | 0000-0002-2850-7423 | - |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MariaLobo_versaofinal.pdf | 1.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
211
checked on Apr 23, 2024
Download(s)
393
checked on Apr 23, 2024
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License