Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/87749
Title: | UNILA: A universidade como vetor da integração regional | Other Titles: | UNILA: the university as vector of regional integration Universidad Federal de la Integración Latinoamericana (Unila): la universidad como vector de la integración regional UNILA: l’université en tant que vecteur d’intégration régionale |
Authors: | Prolo, Ivor Lima, Manolita Correia Moniz, Gonçalo Canto |
Keywords: | Integração regional; Universidade brasileira; Internacionalização da educação superior; Universidade Federal da Integração Latino-Americana; Regional integration; Brazilian university; Internationalization of higher education; Federal University of Latin American Integration; Integración regional; Universidad de Brasil; Internacionalización de la educación superior; Universidad Federal de la Integración Latinoamericana | Issue Date: | 2019 | Publisher: | CEDES | Project: | Mobilidade acadêmica internacional e integração regional: um estudo na Universidade Federal da Integração Latino-Americana | Serial title, monograph or event: | Educação & Sociedade | Volume: | 40 | Place of publication or event: | Campinas | Abstract: | Este artigo teve como propósito compreender o significado do projeto de criação da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) como uma universidade que pretende promover a integração regional para a América Latina e o Caribe pelas vias do conhecimento e da cultura. A pesquisa assumiu caráter de ensaio teórico e combinou recursos das pesquisas bibliográfica e documental. O artigo explorou conceitos e fez um comparativo sobre a integração regional da América Latina e da União Europeia. Em seguida, identificou o direcionamento das relações internacionais do governo brasileiro entre 2003-2010 e , finalmente, caracterizou os elementos centrais que compõem o projeto original da UNILA, discutindo suas potencialidades, tensões e limitações para a sua existência. This paper has the purpose to understand the significance of the creation project of the Federal University of Latin American Integration (UNILA) as a university that aims to foment regional integration for Latin America and the Caribbean through knowledge and culture. The research assumes the character of theoretical essay and combines resources of bibliographical and documentary research. The article explores concepts and makes a comparison of regional integration between Latin America and the European Union (EU). Next, it identifies the direction of the international relations of the Brazilian government between 2003-2010 to finally characterize the central elements that compose the original UNILA project to discuss its potentialities, tensions and limitations for its existence. Este artículo tiene el propósito de comprender el significado del proyecto de creación de la Universidad Federal de la Integración Latinoamericana (UNILA) como universidad que pretende promover la integración regional para América Latina y el Caribe por las vías del conocimiento y la cultura. La investigación asume carácter de ensayo teórico y combina recursos de las investigaciones bibliográfica y documental. El artículo explora conceptos y hace un comparativo sobre la integración regional de América Latina y de la Unión Europea (UE). En seguida, identifica el direccionamiento de las relaciones internacionales del gobierno brasileño entre 2003-2010 para, finalmente, caracterizar los elementos centrales que componen el proyecto original de la UNILA, para discutir sus potencialidades, tensiones y limitaciones para su existencia. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/87749 | ISSN: | 1678-4626 0101-7330 |
DOI: | 10.1590/es0101-73302019189894 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
UNILA_A universidade como vetor da integracao regional.pdf | 245.99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
213
checked on Oct 8, 2024
Download(s)
162
checked on Oct 8, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License