Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/87653
Title: Representações dos cuidadores por crianças institucionalizadas: um modelo grounded
Other Titles: Representations of caregivers by institutionalized children: a Grounded model
Authors: Gonçalves, Vânia
Paixão, Rui 
Couceiro, Ana Paula 
Keywords: Crianças institucionalizadas; Cuidadores institucionais; Centro de acolhimento; Representações; Grounded theory; Institutionalized children; Institutional caregivers; Welfare; Representations; Grounded theory
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de A Coruña
Serial title, monograph or event: Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación
Volume: Extr.
Issue: 5
Abstract: Neste estudo analisam-se as representações que as crianças institucionalizadas constroem sobre os cuidadores secundários. A informação foi recolhida através de entrevistas a oito crianças e os dados analisados de acordo com a Grounded Theory. Os resultados evidenciam seis categorias incluídas na categorial principal (Vinculação suportativa): “Competência emocional”, “Dimensão relacional”, “Aspetos da personalidade”, “Mundo interno”, “Desenvolvimento da autonomia e da diferenciação” e “Regulação emocional”. Estes resultados mostram que as crianças percecionam os cuidadores institucionais como disponíveis, reconhecendo a sua capacidade contentora e afetiva. Estabelecem com eles uma relação que parece funcionar como amortecedor das dificuldades vividas nas famílias de origem.
The present study analyses the mental representations of institutionalized children about their institutional caregivers. The information was collected by the interviews of eight children and data analyzed according to Grounded. The analysis showed six categories (included in the main category "Supportive attachment"): “Emotional competence”, “Relational dimension”, “Aspects of the personality”, “Internal world”, “Development of autonomy and differentiation” and “Emotional regulation”. Results show that children perceive the institutional caregivers as available figures with supportive, protective and affective capacities. This attachment relationship seems operate as a buffer against the difficulties lived by children's in their families.
URI: http://hdl.handle.net/10316/87653
ISSN: 2386-7418
DOI: 10.17979/reipe.2017.0.05.2375
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

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