Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/87242
Title: Capacitação e parcerias norte/sul na área da saúde – o caso do projeto UDI-A
Other Titles: North/South capacity building and partnerships in health - the case of the UDI-A project
Authors: Carvalho, António 
Ferrinho, Paulo 
Craveiro, Isabel
Keywords: Capacitação; Parcerias norte/sul; Mobilidade internacional; Académicos africanos; Angola; Moçambique; Portugal; Capacity building; North/South partnerships; International mobility; African academics; Angola; Mozambique; Portugal
Issue Date: 2019
Publisher: IHMT
Serial title, monograph or event: Anais do Instituto de Higiene e Medicina Tropical
Volume: 17
Place of publication or event: Lisboa
Abstract: O projeto “University Development and Innovation – Africa (UDI-A)” é um consórcio liderado pela Universidade NOVA de Lisboa em parceria com instituições académicas europeias e africanas e que visa melhorar o currículo académico e científico de quatro Universidades – duas em Angola e duas em Moçambique - e capacitá-las para o empreendedorismo social. Este artigo visa compreender as experiências, motivações e críticas dos académicos africanos (designados como Champions), valorizando as vozes dos participantes do Sul Global, cujas narrativas são frequentemente ignoradas pela literatura sobre capacitação e parcerias. Os dados apresentados neste artigo foram recolhidos entre março e abril de 2018 através de metodologias e técnicas qualitativas (participação observante, entrevistas semi estruturadas, um grupo focal e análise documental) de recolha de dados junto de todos os Champions associados ao setor da saúde. As entrevistas e grupo focal foram transcritos na íntegra e foi realizada uma análise de conteúdo temática das transcrições. Os resultados indicam que as motivações iniciais dos Champions estão relacionadas com a combinação das áreas da investigação, docência e empreendedorismo, mas também a possibilidade de se estabelecerem parcerias e projetos de intervenção comunitária. Em termos da experiência, o contacto com metodologias de ensino inovadoras foi reconhecido pelos Champions como uma mais valia. Na conclusão são apresentadas algumas propostas para a reconfiguração dos exercícios de capacitação.
UDI-A is a consortium led by NOVA University of Lisbon in partnership with European and African institutions which aims at improving the scientific and academic profile of four Universities – two in Angola and two in Mozambique -, with a strong emphasis on social entrepreneurship. This article aims at understanding the experiences, motivations and criticism of African participants (Champions), valuing the voices of participants from the Global South, whose narratives are often overlooked by scholarly work on capacity building and partnerships. This article presents data collected between March and April 2018, resorting to qualitative methodologies (participant observation, semi-structured interviews, a focus group and content analysis) put in place to analyze the experiences of The interviews and the focus group were fully transcribed and the transcripts were analyzed through thematic analysis. The results indicate that the early motivations of Champions are manifold, encompassing research, teaching and entrepreneurship, as well as the possibility of developing research partnerships and community-based intervention projects. The contact with innovative teaching methods was recognized by Champions as a positive aspect. In the conclusion we provide some suggestions on how to reconfigure capacity building exercises.
URI: https://hdl.handle.net/10316/87242
ISSN: 0303-7762
DOI: 10.25761/anaisihmt.272
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Capacitacao e Parcerias Norte_Sul na area da saude.pdf275.55 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

341
checked on Mar 26, 2024

Download(s)

84
checked on Mar 26, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons