Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/86523
Title: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na escola Secundária José Falcão, junto da turma do 7º 1 no ano letivo 2017/2018
Other Titles: Report of Teacher Training developed at José Falcão Secondary School, next to the 7th grade class in the 2017/2018 school yea
Authors: Rodrigues, Soraia Patrícia Silva 
Orientador: Martins, Raúl Agostinho Simões
Keywords: Estágio Pedagógico (EP); Educação Física (EF); Diferenciação Pedagógica (DP); Necessidades Psicológicas Básicas (NPB); Teacher Training (TT); Physical Education (PE); Pedagogical Differentiation (DP); Basic Psychological Needs (NPB)
Issue Date: 26-Jun-2018
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na escola Secundária José Falcão, junto da turma do 7º 1 no ano letivo 2017/2018
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: The completion of the teacher training is the result of participating in practicum throughout the school year, where we have direct contact with the target population in a school context. Therefore, the teacher training report comes within the scope of the Masters in Physical Education Teaching in Basic and Secondary Education of the Faculty of Sports Sciences and Physical Education of the University of Coimbra. It is during the pedagogic stage that we deepen the theoretical knowledge acquired during the master's degree, but it is also there that most of the knowledge is tested, according to the peculiar characteristics of each class and students. We can consider that this is a phase of experimentation and definition of moral, ethical and professional concepts that are essential the formation of Physical Education teacher. In addition, it is a moment of the academic / professional course, in which there is the supervision and guidance of the teacher of the school and college, making the experience and the exchange of knowledge more extensive. The accomplishment of the Teacher Training was verified at the José Falcão Secondary School in Coimbra, next to the 7th grade class, and Physical Education is part of the curriculum of all the students in this class, being a teaching group regular basis.In the course of this report, the reflection and description of the work carried out in three major themes will be presented. The first topic to be dealt with will be the contextualization of the practice developed, followed by a reflexive analysis of the pedagogical practice, making a global assessment of the course along the stage and finally the deepening of the problem theme, entitled: "The impact of Pedagogical differentiation in the basic psychological needs of 7th grade students ". This study intends to understand how the pedagogical differentiation influences students' basic psychology needs such as autonomy, competence and relationships with others. Always keeping in mind that the concept of pedagogical differentiation is important for the achievement of solid and consistent learning. However it is also important to realize how the student is affected in these situations of differentiation and how teachers can improve the organization and execution of these situations. The sample is the 7th class of n = 24 students (12 females and 12 males). The procedures are based on the application of two surveys, one at the beginning of a training unit, and then the application of work in homogeneous and heterogeneous groups, again applying the same survey in a final stage of the process.
A concretização do relatório de estágio, é o resultado da participação no estágio pedagógico ao longo do ano letivo, onde temos um contacto direto com a população alvo em contexto escolar. Assim sendo, o relatório de estágio surge no âmbito do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. É durante o estágio pedagógico que aprofundamos os conhecimentos teóricos adquiridos ao longo do mestrado mas também é lá que se testa a maior parte desses conhecimentos, de acordo com as características peculiares de cada turma e alunos. Podemos considerar que esta é uma fase de experimentação e definição de conceitos morais, éticos e profissionais que são essenciais a formação do docente da Educação Física. Para além disso, trata-se de um momento do percurso académico/ profissional, em que existe a supervisão e orientação do professor da escola e faculdade, tornando a experiência e a troca de conhecimentos mais vasta. A realização do Estágio Pedagógico, verificou-se na Escola Secundária José Falcão em Coimbra, junto da turma do 7º 1 de escolaridade, sendo que a Educação Física faz parte do currículo de todos os alunos nesta turma, tratando-se de uma turma de ensino básico regular. No decorrer deste relatório, serão apresentados a reflexão e descrição do trabalho realizado em três grandes temas. O primeiro tema a ser tratado será a contextualização da prática desenvolvida, seguindo-se a análise reflexiva sobre a prática pedagógica, efetuando uma apreciação global do percurso ao longo do estágio e por fim o aprofundamento do tema-problema, designado: ” O impacto da diferenciação Pedagógica nas necessidades psicológicas básicas dos alunos do 7º1”. Este estudo pretende entender como é que a diferenciação pedagógica influência as necessidades psicologias básicas dos alunos como a autonomia, competência e as relações com os outros. Mantendo sempre presente que o conceito de diferenciação pedagógica é importante para a realização de aprendizagens sólidas e consistentes. No entanto é também importante perceber como é que o aluno é afetado nestas situações de diferenciação e como é que os professores podem melhorar a organização e execução destas situações. A amostra é a turma de 7º 1 de n=24 alunos (12 sexo feminino e 12 sexo masculino). Os procedimentos baseiam-se na aplicação de dois inquéritos, um no início de uma unidade didática, para depois se proceder a aplicação de trabalho em grupos homogéneos e heterogéneos, aplicando novamente o mesmo inquérito numa fase final do processo.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: http://hdl.handle.net/10316/86523
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Est_2018_Soraia_Rodrigues.pdf1.55 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

291
checked on Aug 11, 2020

Download(s)

287
checked on Aug 11, 2020

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons