Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/86502
Title: Concatenative Synthesis Applied to Rhythm
Other Titles: Síntese Concatenativa Applicada a Ritmos
Authors: Monteiro, Francisco Figueiredo 
Orientador: Cardoso, Fernando Amílcar Bandeira
Perdigão, Fernando Manuel dos Santos
Keywords: Síntese Concatenativa; Ritmos Euclideanos; MIR; Concatenative Synthesis; Euclidean Rhythms; Music Information Retrieval; Max For Live
Issue Date: 28-Feb-2019
Serial title, monograph or event: Concatenative Synthesis Applied to Rhythm
Place of publication or event: DEEC
Abstract: Música e Tecnologia têm uma longa história de simbiose e cada vez o seu relacionamento é maior quando a tecnologia está tão presente no nosso dia-a-dia. Avanços tecnológicos tiveram um grande impacto na forma de produção e composição musical. Na era digital, o acesso a bases de dados de música e de sons em formato digital mudou a forma como criamos música. Existe uma contínua necessidade de desenvolver novas ferramentas e novas formas de explorar essas possibilidades. Diferentes formas de síntese sonora surgiram durante os anos, incluíndo a Granular e Concatenativa que oferecem a possibilidade de usar bases de dados de sons. Os desenvolvimentos no campo da Music Information Retrieval abriram as portas para a interpretação do som, melhorando a indexação de ficheiros digitais. Temos visto a Síntese Concatenativa a ser aplicada em síntese de fala e para composição musical, mas poucas aplicações se focam na geração de ritmos. Propomos um Sintetizador Concatenativo orientado à composição rítmica, com a capacidade de criar o seu próprio kit de bateria através da interpretação de um sinal audio. Ele pode depois recriar o input de diferentes formas, incluindo um algoritmo aleatório baseado em Ritmos Euclidianos. O sistema será implementado na linguagem de programação Max/MSP e com a extensão Max For Live, com objectivo de ser possível utilizar no ambiente DAW. Vamos também crirar um Interface minimalista que torne possível a interação com o utilizador. No fim, apresentamos uma avaliação baseada na experiência de vários utilizador e discutimos o possível futuro do plug-in.
Music and Technology have a long symbiotic history together and became even more related in recent times, when technology is so present in our everyday lives. Technological breakthroughs have greatly impacted the way many tasks are carried, including the music composition process. The digital era allowed the access to large databases of music and sounds on digital format and has changed the way we create music. There is an ongoing need to develop new tools and new ways to explore these new possibilities. Different forms of sound synthesis have surfaced over the years, including Granular and Concatenative Synthesis, which offered the ability to use these unlimited sound databases. Alongside with these, developments in the Music Information Retrieval field opened doors for sound interpretation, improving the indexing ability of digital files. We have seen Concatenative Synthesis being applied in the past for speech synthesis and for music composition, but few applications focused on live generation of rhythms.We propose a Concatenative Synthesizer oriented towards rhythmic composition, which has the ability to create its own drum kit by interpreting an input drum audio signal. The system then recreates the input through different ways, including an variation algorithm based on Euclidean Rhythms. It was implemented in the programming language Max/MSP and the extension Max For Live, in order to make it usable in the DAW environment. We have also created a basic interface to interact with the user.In the end, we present a user-based evaluation and discuss the possible future developments.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Engenharia Electrotécnica e de Computadores apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: http://hdl.handle.net/10316/86502
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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