Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/86466
Title: Relatório de estágio pedagógico desenvolvido na Escola Secundária Engenheiro Acácio Calazans Duarte junto da turma do 9ºF no ano letivo de 2017/2018
Other Titles: Pedagogic Internship Report developed at Acácio Calazans Duarte Secondary School with the 9th grade class F, in the academic year 2017/2018.
Authors: Salgueiro, Jéssica Alexandra Filipe 
Orientador: Nobre, Paulo Renato Bernardes
Keywords: Estágio Pedagógico; Educação Física; Processo Ensino-Aprendizagem; Professor; Aluno; Pedagogic Internship; Physical Education; Teaching-Learning Process; Teacher; Student
Issue Date: 29-Jun-2018
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA ENGENHEIRO ACÁCIO CALAZANS DUARTE JUNTO DA TURMA DO 9ºF NO ANO LETIVO DE 2017/2018
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: O Estágio Pedagógico representa o culminar de um conjunto de aprendizagens e vivências que visam a aquisição de competências que permitam a melhoria das práticas e da intervenção pedagógica.Este representa também o término de mais uma etapa do nosso processo de formação e, por isso, é apresentada uma reflexão sobre todo o trabalho efetuado ao longo deste ano letivo.O presente documento constitui um Relatório de Estágio, no âmbito da Unidade Curricular de Estágio Pedagógico, integrado no plano de estudos do 2º Ano do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário (MEEFEBS), da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física (FCDEF), da Universidade de Coimbra (UC), no ano letivo 2017/2018.A supervisão de todo o processo desenvolvido na Escola Secundária Engenheiro Acácio Calazans Duarte, do Agrupamento de Escolas Marinha Grande Poente com a turma do 9ºF, no âmbito da disciplina de Educação Física, foi realizada por dois professores, um Professor Orientador da respetiva escola e um Professor Supervisor da FCDEF-UC.O trabalho encontra-se dividido em três partes. A primeira parte trata-se de um enquadramento e contextualização da prática pedagógica desenvolvida, em que são apresentadas as expetativas iniciais e os elementos relativos às condições locais e da relação educativa. A segunda será uma análise reflexiva dessa mesma prática pedagógica, onde se abordarão aspetos como o planeamento, realização e avaliação e, por fim, o desenvolvimento do tema/problema: “Feedback e motivação dos alunos para as aulas de Educação Física”.Com o desenvolvimento do tema/problema concluiu-se que quanto ao feedback, no seu objetivo, forma, direção, momento e afetividade, os alunos preferem que lhes seja transmitido um feedback descritivo, quinestésico, individual e ao grupo, durante a tarefa e positivo.
The Pedagogic Internship represents the culmination of a set of learning situations and experiences that aim at the acquisition of skills that allow the improvement of practices and pedagogical intervention.This also represents the end of one more stage of the teacher training process and, therefore, a reflection on all the work done throughout this school year is presented.This document constitutes an Internship Report, within the framework of the Teacher Training Curricular Unit, integrated in the study plan of the 2nd year of the Master´s Degree in Physical Education Teaching in Basic and Secondary Education, in the Faculty of Sports Sciences and Physical Education of the University of Coimbra, in the academic year 2017/2018.The supervision of the entire process of training developed at Acácio Calazans Duarte Secondary School, in the Marinha Grande Poente Schools Cluster with the 9th grade class F, within the scope of the Physical Education subject, was in charge of two teachers, one Tutor Teacher of the respective school and a Supervisor Teacher of the University of Coimbra.The report is divided into three parts. The first part is a framework and contextualization of the developed pedagogical practice, in which the initial expectations and the elements related to the local conditions and the educational relation are presented. The second is a reflexive analysis of this pedagogical practice, which addresses aspects such as planning, realization and assessment. Finally, the third is the development of the theme/problem: "Feedback and motivation of students for Physical Education classes."By deepening this problematic question we came to the conclusion that as for the feedback, in its objective, form, direction, moment and affectivity, students prefer to get a descriptive, kinaesthetic, individual and group feedback during the performing of the task and positive.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/86466
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Estg1718_Jéssica_Salgueiro.pdf6.57 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

432
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

503
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons