Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/85904
Title: Acreditação no Ensino Superior: um estudo sobre a Universidade de Coimbra
Other Titles: Accreditation in Higher Education: a study on the University of Coimbra
Authors: Craveiro, Filipa Margarida Lopes 
Orientador: Santos, Maria do Céu Colaço
Keywords: Garantia da qualidade; Ensino Superior; Acreditação/Avaliação de ciclos de estudo; A3ES; Recomendações; Quality assurance; Higher education; Accreditation/evaluation of study cycles; A3ES; Recommendations
Issue Date: 29-Oct-2018
Serial title, monograph or event: Acreditação no Ensino Superior: um estudo sobre a Universidade de Coimbra
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: O presente relatório de estágio é elaborado no âmbito da unidade curricular Estágio, com vista à conclusão do ciclo de estudos conducente ao grau de mestre em Administração Público-Privada, da Faculdade de Direito da Universidade de Coimbra. Além de refletir o trabalho realizado no Serviço de Gestão Académica durante um período de seis meses, pretende dar um contributo para o trabalho realizado na Universidade de Coimbra, no âmbito da garantia da qualidade e da acreditação/avaliação dos ciclos de estudo.O tema da garantia da qualidade está estreitamente ligado com a massificação do ensino superior, isto é, está associado ao crescimento e à expansão que se verificou não só na Europa, mas um pouco por todo o mundo nos últimos anos. Assim este tema está profusamente presente nas discussões relacionadas com o ensino superior e tem sido incluído nas políticas europeias para o ensino superior. A abordagem que se fará neste relatório passará inicialmente por uma definição de conceitos e posteriormente uma análise comparativa das diferentes realidades na Europa, até chegar ao caso português da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior.Consequentemente, pretende-se com este estudo de caso entender o processo de avaliação/acreditação na Universidade de Coimbra e identificar as recomendações de melhoria feitas nos relatórios preliminares elaborados pelas comissões de avaliação externa, tentando identificar o que deve ser aperfeiçoado nos ciclos de estudo da Universidade de Coimbra.
This internship report is prepared within the scope of the Internship course, in order to completing the cycle of studies leading to the Master’s Degree in Public-Private Administration from the Faculty of Law of the University of Coimbra. As well as reflecting the work carried out in the Academic Management Service during a period of six months, it intends to contribute to the work carried out at the University of Coimbra, in the scope of quality assurance and accreditation/evaluation of study cycles.The issue of quality assurance is closely linked to the massification of higher education, that is to say, it is associated with the growth and expansion that has taken place not only in Europe but a little throughout the world in recent years. So this theme is profusely present in discussions related to higher education and has been included in European policies for higher education. The approach that will be done in this report will initially go through a definition of concepts and later a comparative analysis of the different realities in Europe, until arriving at the Portuguese case of the Agency of Evaluation and Accreditation of Higher Education.Consequently, the purpose of this case study is to understand the evaluation/accreditation process at the University of Coimbra and to identify the recommendations for improvement made in the preliminary reports prepared by the external evaluation committees, trying to identify what should be improved in the study cycles of the Coimbra University.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Administração Público-Privada apresentado à Faculdade de Direito
URI: https://hdl.handle.net/10316/85904
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
FilipaCrav_RelEst_160718_vf4.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

492
checked on Apr 16, 2024

Download(s) 50

807
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons