Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/85494
Title: There is no playbook - Reflexões sobre o Ensino da Filosofia e a Internet
Other Titles: There is no playbook - Reflections on Teaching Philosophy and the Internet
Authors: Casaleiro, Pedro Nuno Marques 
Orientador: Ferrer, Diogo Falcão
Keywords: Ensino; Filosofia; Internet; Socialização; Individuação; Teaching; Philosophy; Internet; Socialization; Individuation
Issue Date: 25-Jul-2017
Serial title, monograph or event: There is no playbook - Reflexões sobre o Ensino da Filosofia e a Internet
Place of publication or event: FLUC
Abstract: O presente documento é um elemento de avaliação para a concretização do Mestrado em Ensino de Filosofia no Ensino Secundário. Para introduzir este documento é feita uma reflexão acerca de dois documentos fundamentais para o Ensino de Filosofia no Ensino Secundário. Nesta reflexão serão identificados os principais guias que deverão nortear a atividade de um Professor de Filosofia no Ensino Secundário. Posteriormente numa primeira parte, em concordância com esses mesmos guias identificados na introdução, são realizadas três reflexões. Primeiramente é exposta uma caracterização do que significa ser Professor. Após ter identificada a socialização e a individuação como categorias principais desta atividade, são seguidas duas reflexões acerca do que elas poderão significar. Note-se como a utilização da metáfora nesta reflexão acerca da individuação é uma necessidade para abordar tal magno problema. Após estas reflexões é introduzida a segunda parte deste documento onde são expostas duas reflexões. A primeira reflexão identifica a Hermenêutica enquanto possibilidade de oferecer instrumentos para a prática filosófica. Numa última reflexão é apresentada uma identificação dos traços característicos da Internet que levaram à realização duma atividade que procurou sintetizar as conclusões retiradas desta e das reflexões anteriores. Finalmente, conclui-se com uma descrição do trabalho realizado durante o ano de prática pedagógica supervisionada e a introdução aos anexos onde são apresentados os dispositivos utilizados para levar a cabo algumas das atividades realizadas.
The present document is an element of evaluation for the concretization of the Master’s Degree in Teaching Philosophy at High-School. To introduce this document a reflection is made about two fundamental documents for the Teaching of Philosophy in this setting. This reflection will identify the principal guides that should orientate the activity of a Philosophy Teacher at High-School. Posteriorly in the first part, in concordance with those same guides identified in the introduction, three reflections will be presented. First of all, a characterization of what it means to be a teacher is exposed. Socialization and individuation as the main categories of this activity are identified, followed by two reflections about what they each may mean. It is to be noted that the utilization of the metaphor in this reflection is necessary to approach such a great problem. After these reflections, the second part of the document is introduced. It is divided into two reflections. The first reflection identifies Hermeneutics as a possibility to offer the means for the practice of Philosophy. In the final reflection, the characteristic traces of the Internet that lead to the realization of an activity, are presented. These activities sought to synthesize the conclusions derived from all the previous reflections. Finally, the conclusion is made with a description of the work done in the year of supervised pedagogic practice and also with an introduction to the annexes where the devices that were made to perform some interactions in the classroom are presented.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Filosofia no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/85494
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
PedroCasaleiro_VersãoFinal.pdf12.17 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 50

410
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

371
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons