Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/85337
Title: Representações sociais de estudantes universitários acerca de pessoas com deficiência intelectual e respetiva integração socioprofissional
Other Titles: Social representations of university students on people with intellectual disabilities and their socio-professional integration
Authors: Manso, Ana Luísa Sousa 
Orientador: Valentim, Joaquim Manuel Pires
Keywords: deficiência intelectual; integração socioprofissional; representações sociais; grupos focais; intellectual disability; socio-professional integration; social representations; focus groups
Issue Date: 28-Feb-2018
Keywords: deficiência intelectual; integração socioprofissional; representações sociais; grupos focais; intellectual disability; socio-professional integration; social representations; focus groups
Issue Date: 28-Feb-2018
Abstract: Since the beginnings of human life difference has been used as a mean to exclude and discriinate people from society, in favor of what is considered to be normal at every moment in our history. This dissertation aimed to deepen the knowledge about the social representations of university students about people with intellectual disabilities and their integration into society and the world of work through the use of focus groups. A complete transcription of the collected results was carried out and a thematic analysis of the output was done, identifying the main themes and sub-themes. The results show that the perception about people with intellectual disabilities is, to some extent, ambivalent when it comes to their socio-professional integration, which can be explained by several factors found in the literature, such as age, gender, schooling level and previous contact with people with intellectual disabilities. Although the results of this study can not be generalized to the general population, it is concluded that, due to the lack of general information on this subject, and although there is optimism in the participants' view, social representations about intellectual disability and socio-professional integration still face many psychosocial barriers. It is also suggested carrying out future studies in which the effect of several variables in the social representations is studied such as previous contact with people with intellectual disabilities and eventually the participants' field of studies.
Desde os primórdios da vida humana que a diferença tem sido utilizada como motivo de exclusão e discriminação, em favor daquilo que é considerado normal a cada momento na nossa história. A presente dissertação teve como objetivo aprofundar o conhecimento acerca das representações sociais de estudantes universitários sobre as pessoas com deficiência intelectual e sua integração na sociedade e no mundo do trabalho, através da utilização de grupos focais. Realizou-se a transcrição na íntegra dos resultados recolhidos e procedeu-se a uma análise temática dos mesmos, identificando-se os principais temas e subtemas. Os resultados demonstram que a perceção das pessoas com deficiência intelectual é, de certa forma, ambivalente no que diz respeito à sua integração socioprofissional, o que pode ser explicado por vários fatores encontrados na literatura, como a idade, o género, o nível de escolarização e o contactvo anterior com pessoas com deficiência intelectual. Apesar de os resultados deste estudo não poderem ser generalizados para a população em geral, conclui-se que, devido à falta de informação geral acerca deste tema, e apesar de se verificar algum otimismo na visão dos participantes, as representações sociais acerca da deficiência intelectual ainda enfrentarão muitas barreiras psicossociais. Sugere-se ainda a realização de trabalhos futuros em que se estude o efeito de variáveis variáveis como o contacto anterior com pessoas com deficiência intelectual nas representações sociais acerca das mesmas e, eventualmente, a área de estudos dos participantes.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10316/85337
Rights: openAccess
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