Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84144
Title: Envolvimento dos pais na educação: Impacto a médio prazo do programa Anos Incríveis-TCM na transição para o 1º ciclo
Other Titles: Parents involvement in education: Mid-term impact of the Incredible Years-TCM program on the transition to first grade
Authors: Cruz, Francisca Duarte Alves da 
Orientador: Santos, Maria João Rama Seabra
Keywords: Família; Transição 1º ciclo; Envolvimento parental na educação; Programa AI-TCM; Family; Transition first grade; Parental involvement in education; IY-TCM program
Issue Date: 21-Jul-2017
Serial title, monograph or event: Envolvimento dos pais na educação: Impacto a médio prazo do programa Anos Incríveis-TCM na transição para o 1º ciclo
Place of publication or event: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
Abstract: Framework: Family is the closest relational context to an individual, as well as his first collective experience, and has a determinant role on the children’s integration to a new school context. The search for a more equitable and effective relationship between school and family entails a greater participation/involvement from parents and those in charge of the child’s education on the school system’s life and, therefore, programs for teachers, such as the Incredible Years - Teacher Classroom Management (IY-TCM) can promote a collaborative relationship between school and family. Goals: To understand, from the parents and teachers’ perspectives, the impact of the Incredible Years program - Teacher Classroom Management (IY-TCM), applied to preschool teachers during the children’s last year of preschool, on the involvement of parents by the time children progress to the 1st grade. Methods: 210 children whose parents and teachers completed the Parental Involvement Questionnaires – teachers’ version and parents’ version – participated in the study. Results: According to the teachers’ perspective, parents of the experimental group were the most involved on their children’s education, while the relationship they perceived to have with parents was better with those in the control group. Questionnaires completed by parents didn’t reveal statistically significant differences between the two groups under study in any of the scales. Discussion and conclusions: In general, and considering the results, this study may represent a contribution in understanding the importance of implementing programs like the Incredible Years in several contexts: both at the school level (kindergarten teachers and 1st grade teachers) and at the family level (parents), given the value that parental involvement and a healthy relationship between school and family assume in the transition to the first grade.
Enquadramento: A família é o contexto relacional mais imediato do indivíduo, assim como a sua primeira experiência coletiva e tem um papel determinante na integração da criança no novo contexto escolar. A procura de uma relação mais equitativa e eficaz entre a escola e a família passa por uma maior participação/envolvimento dos pais e encarregados de educação na vida do sistema escolar e, portanto, programas para educadores/ professores, como os Anos Incríveis - Teacher Classroom Management poderão promover uma relação colaborativa entre a escola e a família. Objetivos: Compreender, segundo a perspetiva dos pais e dos professores, o impacto do programa Anos Incríveis –Teacher Classroom Management, aplicado aos educadores de infância no último ano do pré-escolar, no envolvimento dos pais na escola quando as crianças transitam para o 1º ciclo. Método: Participaram no estudo 210 crianças, cujos pais e professores responderam ao protocolo de avaliação, constituído pelos Questionários de Envolvimento Parental - Versão para Professores e Versão para Pais. Resultados: Na perspetiva dos professores, os pais do grupo experimental envolveram-se mais na educação das suas crianças, enquanto a relação que percecionam ter eles próprios com os pais é melhor com os do grupo de controlo. Nas respostas aos questionários dos pais não surgiram diferenças estatisticamente significativas entre os dois grupos em estudo em nenhuma das escalas. Discussão e conclusões: De um modo geral e tendo em conta os resultados obtidos, o presente estudo pode representar uma contribuição para melhorar a compreensão da importância de implementar programas como os Anos Incríveis em diversos contextos: tanto a nível escolar (educadores de infância e professores de 1º ciclo) como a nível familiar (pais), dado o valor que o envolvimento parental e uma relação saudável entre a escola e a família assumem na transição para o 1º ciclo.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/84144
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado

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