Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/84118
Title: Métodos de Estudo e Envolvimento Parental: Intervenção e Investigação Psicopedagógica
Other Titles: Methods of Study and Parental Involvement: Intervention and Psychopedagogical Research
Authors: Ferreira, Jessica Alexandra 
Orientador: Bidarra, Maria da Graça Amaro
Keywords: Métodos de estudo; Relação escola-família; Envolvimento parental; Formação parentall; Methods of study; School-family relationship; Parental involvement; Parental training
Issue Date: 31-Oct-2017
Serial title, monograph or event: Métodos de Estudo e Envolvimento Parental: Intervenção e Investigação Psicopedagógica
Place of publication or event: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra
Abstract: O presente relatório pretende refletir todo o trabalho desenvolvido ao longo do estágio curricular que decorreu no Agrupamento de Escolas Eugénio de Castro, dando particular destaque ao projeto de intervenção e à componente de investigação que desenvolvemos.O projeto de intervenção constituiu num programa de métodos e estratégias de estudo, tendo sido criada nova edição no presente ano letivo 2016/2017. Intitulado de Programa META, teve como objetivo a aquisição de métodos e estratégias de estudo, sendo que o público-alvo deste projeto foram os alunos de três turmas do 5º ano, numa das escolas onde decorreu o estágio. Este projeto encontra-se fundamentado, descrito e avaliado neste relatório.O estudo desenvolvido e intitulado de "relação escola-família: estudo empírico sobre o envolvimento parental" teve como participantes os pais dos alunos-alovo do Programa META. O objetivo principal deste estudo constituiu na análise do nível de envolvimento parental destes pais na escolaridade dos filhos. Para isso, foram aplicados questionários aos pais com três escalas, adaptdas de Pedro (2006, em Correia, 2013), que avaliam: a conceção de responsabilidade dos pais sobre a escolaridade dos filhos; as práticas de envolvimento parental e a perceção dos pais sobre as solicitações da escola e da família. Além disso, pareceu-nos importante avaliar até que ponto a formação parental faria sentido para estes pais. Os resultados mostraram que estes pais têm uma conceção de responsabilidade elevada e participam na escolaridade dos filhos. Ao nível da formação parental, apesar de nunca terem participado, estes pais consideram uma iniciativa importante a desenvolver na escola dos filhos.
This report intends to reflect all the work developed during the curriculum internship that took place in the Eugénio de Castro School Group, with particular emphasis on the intervention project and the research component we have developed.The intervention project consisted of a program of study methods and strategies, and a new edition was created in the current academic year 2016/2017. Titled META Program, it aimed to acquire methods and study strategies, and the target audience of this project were the students of three classes of the 5th grade, in one of the schools where the internship took place. This project is based on, described, and evaluated in this report.The study developed and titled "school-family relationship: empirical study on parental involvement" had as participants the parents of the target students of the META Program. The main objective of this study was to analyze the level of parental involvement of these parents in their children's schooling. For this, questionnaires were applied to parents with three scales, adapted from Pedro (2006 quoted in Correia 2013), who evaluate: the conception of parental responsibility for the schooling of the children; the practices of parental involvement and the perception of the parents about the requests made by the school and the family. In addition, it seemed important to us to assess to what extent parental training would make sense to these parents. The results showed that these parents have a high responsibility conception, and participate in the schooling of the children. However, they have a perception of very low engagement requests. At the level of parental training, although they have never participated, these parents consider an important initiative to develop in their children's school.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/84118
Rights: closedAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
Relatório de Estágio - Jessica Ferreira MCE.pdf12.3 MBAdobe PDF    Request a copy
Show full item record

Page view(s) 50

467
checked on Apr 16, 2024

Download(s) 50

340
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons