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https://hdl.handle.net/10316/83984
Title: | Agravar ou apaziguar o desastre social: autocriticismo e autocompaixão na relação entre catastrofização e ansiedade social em adolescentes. | Other Titles: | Soothing the disaster: self-criticism and self-compassion in the relationship between catastrophizing and social anxiety in adolescents. | Authors: | Teixeira, Sofia Beatriz Teles | Orientador: | Salvador, Maria do Céu Teixeira | Keywords: | ansiedade social; catastrofização; autocriticismo; autocompaixão; adolescentes; social anxiety; catastrophizing; self-criticism; self-compassion; adolescents | Issue Date: | 27-Jul-2017 | metadata.degois.publication.title: | Agravar ou apaziguar o desastre social: autocriticismo e autocompaixão na relação entre catastrofização e ansiedade social em adolescentes. | metadata.degois.publication.location: | Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra (FPCEUC) | Abstract: | Modelos conceptuais da perturbação de ansiedade social assumem que experienciar ansiedade em situações sociais se deve, em parte, ao exagero e à catastrofização de potenciais consequências negativas da situação social. Dois possíveis mecanismos para explicar esta relação podem ser o autocriticismo e a autocompaixão. Assim presente estudo teve como principal objetivo explorar, numa amostra de adolescentes portugueses, se a ansiedade social poderia ser predita pela catastrofização, e se o autocriticismo e a autocompaixão poderiam mediar esta relação. A amostra foi constituída por 779 adolescentes da população geral (55.3% raparigas; Midade = 14.64; SD = 1.51). Foram aplicadas escalas de autorresposta que mediam ansiedade social, catastrofização, autocriticismo e autocompaixão. Foi encontrada uma correlação positiva, moderada e significativa entre catastrofização, ansiedade social e autocriticismo, e uma correlação negativa, moderada e significativa destas variáveis com a autocompaixão. Os resultados revelaram que o autocriticismo e a autocompaixão mediaram parcialmente a relação entre catastrofização e ansiedade social, tanto num estudo transversal como num estudo longitudinal sem covariáveis. Todavia, quando controlada a ansiedade social no primeiro tempo de aplicação, o papel preditor da catastrofização e mediador do autocriticismo e da autocompaixão deixou de existir, possivelmente devido ao forte contributo de sintomatologia ansiosa pré-existente. Estes resultados sugerem que a influência da catastrofização na ansiedade social é, em parte, devida ao autocriticismo e à autocompaixão. Limitações e implicações clínicas foram discutidas. Cognitive models of social anxiety assume that experiencing anxiety in social situations is, in part, due to catastrophizing and overestimation potentially negative outcomes of a social interaction. Two possible mechanisms to explain this relationship may be self-criticism and self-compassion. Therefore, this study aimed to explore, in a Portuguese adolescent sample, if social anxiety could be predicted by catastrophizing and if self-criticism and self-compassion would mediate this relationship. The sample included 779 adolescents from the general population (55.3% girls; Mage = 14.64; SD = 1.51). Self-report questionnaires measuring social anxiety, self-compassion, self-criticism and catastrophizing, were filled up. Results revealed that self-criticism and self-compassion mediated the relationship between catastrophizing and social anxiety, in a crossectional study and a longitudinal study without covariates. However, when previous social anxiety was controlled, the predictive role of catastrophizing and the mediating role of self-criticism and self-compassion ceased to exist, probably related to the substantial contribution of preexisting social anxiety symptomatology. Results suggest that the influence of catastrophizing in social anxiety is, in part, due to the role of self-criticism and self-compassion. The present model implies that self-criticism and self-compassion may be important targets in the assessment and intervention in adolescents with social anxiety. Limitations and clinical implications were discussed. |
Description: | Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação | URI: | https://hdl.handle.net/10316/83984 | Rights: | closedAccess |
Appears in Collections: | FPCEUC - Teses de Mestrado UC - Dissertações de Mestrado |
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