Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/83892
Title: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária Homem Cristo junto da turma do 11ºE no ano letivo de 2016/2017
Other Titles: Report of Teacher Training developed in the "Homem Cristo" Secondary School, in class E, of the 11th grade in the school year 2016/2017
Authors: Simoes, Manuel de Deus Lopes 
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: Estágio Pedagógico; Educação Física; Disciplina; Indisciplina; Teacher Training; Physical Education; Discipline; Indiscipline
Issue Date: 22-Sep-2017
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária Homem Cristo junto da turma do 11ºE no ano letivo de 2016/2017
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: The internship report comes within the scope of the Teacher Training, the 2nd year of the Master's Degree in Physical Education Teaching in Basic and Secondary Education ministered at the Faculty of Sciences of Sport and Physical Education of the University of Coimbra. The Teacher Training lasted for one academic year (2016/2017), being developed at the Secondary School Homem Cristo in Aveiro, next to the group E of the 11th year of the Scientific-Humanistic Language and Humanities Course, consisting of 27 students aged between 16 and 18 years.The accomplishment of the Teacher Training in school represents an important requirement for the academic formation and obtaining the professional qualification for the teaching profession in the primary and secondary education. Being a teacher requires scientific and pedagogical knowledge within the intervention area, making it possible to reflect and criticize one's own work.The Teacher Training is an initial step in training and experience as a future teacher in this area, contributing to the development of diverse skills such as professionals, academics and personals. This internship report is structured in four parts, the first one refers to the contextualization of the developed practice, the second part refers to the reflexive analysis on the pedagogical practice, the third part concerns to the reflexive analysis of the curricular areas that are part of the Teacher Training and the last part presents the case study developed during the school year designated as "Perception of Discipline/School Indiscipline - Comparative study between teachers and students of the group E of the 11th grade at Homem Cristo Secondary School".
O Relatório de Estágio surge no âmbito do Estágio Pedagógico, do 2º ano do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário ministrado na Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra.O Estágio Pedagógico teve a duração de um ano letivo (2016/2017) sendo desenvolvido na Escola Secundária Homem Cristo em Aveiro, junto da turma E do 11º ano do Curso Cientifico-Humanístico de Língua e Humanidades constituída por 27 alunos com idades compreendidas entre os 16 e os 18 anos.A realização do Estágio Pedagógico numa escola representa um requisito importante para a formação académica e obtenção da habilitação profissional para a docência nos ensinos básico e secundário. Ser professor exige conhecimentos científicos e pedagógicos dentro desta área de intervenção fazendo com que exista uma necessidade de reflexão e de crítica do próprio trabalho. O Estágio Pedagógico constitui uma etapa inicial na formação e na experiência enquanto futuro docente nesta área, contribuindo para o desenvolvimento das diversas competências como as profissionais, académicas e pessoais.O Relatório de Estágio encontra-se estruturado em quatro partes, a primeira refere-se à contextualização da prática desenvolvida, a segunda parte refere-se à análise reflexiva sobre a prática pedagógica, a terceira parte diz respeito à análise reflexiva das áreas curriculares integrantes do Estágio Pedagógico e a última parte apresenta o estudo caso desenvolvido ao longo do ano letivo designado como “Perceção de disciplina/indisciplina escolar, estudo comparativo entre os professores e os alunos do 11ºano da turma C, da Escola Secundária Homem Cristo”.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/83892
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Estg1617_Manuel_Simoes.pdf2.42 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 20

708
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

340
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons