Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/82859
Title: Análise comparativa de tipologias para pontes pedonais em vidro estrutural
Other Titles: Comparative analysis of typologies for footbridges in structural glass
Authors: Andrade, Rui Diogo Vieira 
Orientador: Rigueiro, Maria Constança Simões
Alves, Sandra Filomena da Silva Jordão
Keywords: Pontes Pedonais; Vidro Estrutural; Análise Dinâmica; Frequências naturais; Footbridges; Structural Glass; Dynamic Analysis; Eigenfrequencies
Issue Date: 20-Sep-2017
metadata.degois.publication.title: Análise comparativa de tipologias para pontes pedonais em vidro estrutural
metadata.degois.publication.location: DEC - FCTUC
Abstract: Structural glass presents itself as an innovative material with extraordinary aesthetic and architectural advantages. In recent years, technological advancements, have a significant increase in bearer capacity, more predictable and safer mode of rupture and some structural ductility and structural redundancy. For these reasons, structural glass has garnered a preference for architects and designers, and is currently used in increasingly bold structural applications.The footbridges and pedestrian bridges are a similar example, and are very common elements in the buildings and most emblematic and exclusive locations, where a differentiating element of an architectural level is desired. However, the support for the dimensioning of glass structures in terms of regulation is quite insipient and poorly structured/articulated, in particular concerns the pedestrian bridges. In addition, as vibrations are a problem of growing importance in the design of pedestrian bridges. More sophisticated bridges, with extensive spans and building materials that allow smaller sections, result in pedestrian bridges more susceptible to vibration when subjected to dynamic actions.For the related reasons, it is pertinent to study solutions for pedestrian bridges in structural glass. The present dissertation fits this problem and aims to characterize the state of knowledge about how the work dimensioned in structural glass pedestrian bridges, and a comparative analysis of several alternative structural schemes. Complementarily it is a study, an optimization of a solution in structural glass for a pedestrian bridge.
O vidro estrutural apresenta-se como um material inovador, com extraordinárias vantagens estéticas e arquitetónicas. Nos últimos anos, os avanços tecnológicos, têm permitido um aumento significativo da capacidade portante deste material, modo de rotura mais previsível e mais seguro e inclusivamente alguma ductilidade estrutural. Por estes motivos, o vidro estrutural, granjeou a preferência de arquitetos e de projetistas, e atualmente, é utilizado em aplicações estruturais cada vez mais arrojadas. Os passadiços e pontes pedonais são um exemplo disso mesmo, e são atualmente elementos bastante comuns nos edifícios e localizações mais emblemáticos e exclusivos, onde se pretende um elemento diferenciador a nível arquitetónico. No entanto, o suporte ao dimensionamento de estruturas de vidro, em termos de regulamentação, é ainda bastante insipiente e pouco estruturado, nomeadamente no que diz respeito às pontes pedonais. Além disso, as vibrações são um problema de importância crescente na conceção das pontes pedonais. Pontes mais sofisticadas, com extensos vãos e materiais de construção que permitem secções menores, tem como resultado, pontes pedonais mais suscetíveis a vibrações, quando submetidas a ações dinâmicas.Pelos motivos referidos, é pertinente o estudo de soluções para pontes pedonais em vidro estrutural. A investigação aqui apresentada enquadra-se nesta problemática e tem como objetivo a aplicação das disposições de dimensionamento existentes nas normas e nas recomendações práticas num caso de estudo. Complementarmente é apresentado um estudo, nomeadamente uma otimização de uma solução em vidro estrutural para uma ponte pedonal.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Engenharia Civil apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/82859
Rights: openAccess
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