Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/82558
Title: Cidade Europeia do Vinho 2018: Gestão Estratégica de um Destino Turístico
Other Titles: European Wine City 2018: Strategic Manegment of a Tourist Destination
Authors: Nunes, Rosa Maria Raposo Carecho 
Orientador: Moreira, Claudete Carla Oliveira
Keywords: Município de Torres Vedras; Wine Tourism; European Wine City 2018; Managment of tourist destination; Local collaborative networks; Municipallity of Torres Vedras; Enoturismo; Cidade Europeia do Vinho 2018; Gestão de destino turístico; Redes colaborativas locais
Issue Date: 30-Oct-2018
Serial title, monograph or event: Cidade Europeia do Vinho 2018: Gestão Estratégica de um Destino Turístico
Place of publication or event: Câmara Municipal de Torres Vedras
Abstract: In general lines the present study, entitled European Wine City 2018: Management of a Tourist Destination, presents a reflection and critical analysis based on the professional experience held in the Torres Vedras City Hall and in some of the tourist facilities that the municipality has.The chosen theme resulted from the fact that it is a current theme, since the title European Wine City 2018 is a title that was awarded to the municipalities of Torres Vedras and Alenquer in December 2017. In the present study, considering the territory where the curricular stage took place, will only break out in the municipality of Torres Vedras and not in both territories distinguished by this title. Moreover, the title European Wine City is linked to enotourism, a tourism typology that is growing in the global context and, therefore, the strategic management of a destination with wine tourism potential, certainly involves the development of strategies that promote wine tourism and culture of this territory.In addition, it is also worth mentioning the importance of this report by the contribution it can provide to companies, entities, institutions, associations and specially to the municipality of Torres Vedras, namely regarding the knowledge of the demand and tourist offer of the described territory and the analysis of the opinion of the local stakeholders relatively to the importance of wine tourism and more concretely to the importance of the title European Wine City 2018 for the development and tourist promotion of the municipality of Torres Vedras.Therefore, the present investigation, through a literature review, of the use of data analysis applying, in terms of methodology the focus group technique, reveals the importance of adopting inclusive planning and management strategies, such as local collaborative networks, as a way of developing the local and regional tourism, increasing not only their visibility but also the competitiveness of a tourist destination.
Em linhas gerais, o presente estudo, intitulado Cidade Europeia do Vinho 2018: Gestão de um Destino Turístico, apresenta uma reflexão e análise crítica fundamentada da experiência profissional realizada na Câmara Municipal de Torres Vedras e em alguns dos equipamentos turísticos que a autarquia dispõe. O tema escolhido resultou do facto de ser um tema atual, uma vez que o título Cidade Europeia do Vinho 2018 é um título que foi atribuído aos municípios de Torres Vedras e Alenquer em dezembro de 2017. Assim sendo, o presente estudo, tendo em conta o território onde decorreu o estágio curricular, forcar-se-á apenas no município de Torres Vedras e não em ambos os territórios distinguidos por este título. Mais se acrescenta que o título Cidade Europeia do Vinho está intrinsecamente interligado ao enoturismo, uma tipologia de turismo em forte ascensão no contexto mundial e, por isso, a gestão estratégica de um destino com potencial enoturístico, passa certamente, pelo desenvolvimento de estratégias que promovam e dinamizem o enoturismo e a cultura do vinho deste território.Além disso, é também de referir a importância do presente relatório pelo contributo que poderá fornecer às empresas, entidades, instituições, associações e autarquia do município de Torres Vedras, nomeadamente no que respeita ao conhecimento da procura e oferta turística do território descrito e da análise da opinião dos agentes e grupos de interesse (stakeholders) locais relativamente à importância do enoturismo e, mais concretamente, do título Cidade Europeia do Vinho 2018 para o desenvolvimento e promoção turística do município de Torres Vedras. Posto isto, a presente investigação, através de uma revisão da literatura científica, do recurso a análise de dados aplicando, em termos de metodologia a técnica grupo focal, revela a importância da adoção de estratégias de planeamento e de gestão inclusivas, como é o caso das redes colaborativas locais como forma de desenvolvimento do turismo local e regional, aumentando não só a visibilidade como também a competitividade de um determinado destino turístico.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Turismo, Território e Patrimónios apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/82558
Rights: openAccess
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