Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/82465
Title: O Outsourcing de serviços IT: nearshoring vs. offshoring
Other Titles: IT Services Outsourcing: nearshoring vs. offshoring
Authors: Pranto, Samuel Nuno da Conceição Catarino do 
Orientador: Coelho, Arnaldo Fernandes Matos
Keywords: O Outsourcing de serviços IT; Attitude Towards; Behavioural Intention; Nearshoring; Offshoring; IT Outsourcing; Attitude Towards; Behavioural Intention; Nearshoring; Offshoring
Issue Date: 23-Sep-2017
Serial title, monograph or event: O Outsourcing de serviços IT: nearshoring vs. offshoring
Place of publication or event: Portugal
Abstract: O presente trabalho tem como tema principal o Outsourcing de Serviços em IT e posterior análise de qual o método de entrega com base na proximidade, se através de entrega via nearshoring, se através de entrega via offshoring, que possa vir a ser adotado neste cenário. O estudo realizado foi do tipo quantitativo, com recurso a inquéritos não presenciais, onde se recolheram informações de um público alvo pertencente ao sector das Tecnologias de Informação. Tem como objetivo determinar os antecedentes da “Attitude Towards Outsourcing” bem como os seus consequentes.O estudo deste tópico justifica-se pela necessidade de compreender, de uma maneira mais profunda, quais são os drivers que influenciam a tomada de decisão de um profissional quando se depara com necessidade de fazer outsourcing de serviços, na área da tecnologia da informação. Este método de entrega de trabalho, pode trazer vantagens para a instituição quer de caráter estratégico, económico e de concentração de recursos nas atividades centrais da instituição, bem como através da partilha de risco com entidades externas. Por outro lado, as desvantagens prendem-se com a perda de controlo na(s) atividade(s) a serem sub contratadas, custos imprevistos ou abuso de posição por parte do(s) fornecedor(es). Há que ter em conta ainda que o local da entrega dos serviços sub contratados poderá também influenciar positivamente ou negativamente a decisão, tendo em conta que em regime de nearshoring existem várias vantagens, enquanto que, quando a entrega é feita em offshoring para além do preço não terá mais vantagens diretamente associadas.Feita uma cuidada análise estatística dos resultados obtidos constatou-se que os fatores que antecedem a “Attitude Towards Outsourcing” são a “Estratégia”, os “Fornecedores de Serviços” e a “Confiança dos Fornecedores” e como consequência da primeira temos a “Behavioural Intention face a Nearshoring vs. Offshoring”. A escala utilizada foi adaptada do trabalho feito por Bandeira (2009) e Mozzini (2011), e esta assenta em várias teorias nomeadamente em teorias de âmbito económico, social e de ação racional. Quanto ao lado inovador deste trabalho, destaca-se o facto de o modelo usado usar a “Attitude Towards Outsoucing” para testar as hipóteses associadas à decisão do Outsoucing em IT.
This dissertation has as its main topic the Outsourcing of IT Services and subsequent analysis of the delivery method based on proximity, examining if the work would be delivered through a nearshoring model or via an offshoring one. This study was done based on a quantitative method, where the extensive use of questionnaires was applied. The target of these questionnaires is represented by professionals who belong to the IT sector. It has as its main objective to determine the antecedents of the “Attitude Towards Outsourcing” as well as their consequents. The study of this topic is justified by the need of further understanding of what drives and influences the decision taking of an IT professional when confronted with the need to outsource IT services. The outsourcing decision could bring advantages to the institution such as strategical, economical, concentration of own resources in core activities and risk sharing with external activities. On the other hand, the disadvantages could be loss of control of the activities that were outsourced, unforeseen costs or even abusive supplier behavior. Besides the above, the work location of the IT services being delivered, could also influence positively or negatively the overall outcome of the outsourcing decision. On one hand, taking in consideration that the nearshore delivery has several associated advantages, on the other hand the offshore delivery, besides the lower overall cost could hardly have anything else to offer.After going through a thorough statistical analysis, it can be concluded that the factors that antecede the attitude towards Outsourcing are the Strategy, Service Suppliers and Supplier Trust. As a consequence of the first we have the Behavioral Intention facing a Nearshoring vs. Offshoring scenario. The model used in this study was an adaptation based on the work done by Bandeira (2009) e Mozzini (2011) and overall it relies on several theories such as economic, social theories and the Theory of Reasoned Action. The innovative part of this work is the use of a unique model that relies on the use of the “Attitude Towards Outsourcing” to evaluate the hypothesis that are related to the decision of Outsourcing within the IT.
Description: Dissertação de Mestrado em Marketing apresentada à Faculdade de Economia
URI: https://hdl.handle.net/10316/82465
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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